فاصله‌ی بین دندان ‌ها اغلب در بین دو دندان جلویی در بالا ایجاد می‌شود. هر چند این فاصله ممکن است بین هر دو دندان دیگری نیز بروز پیدا کنند. عدم تطابق بین اندازه‌ی استخوان‌های فک و دندان‌ها می‌تواند سبب ایجاد فضای اضافه بین دندان‌ها و یا ازدحام دندان‌ها گردد. اگر دندان‌ها بیش از حد برای استخوان فک کوچک باشند، در این صورت فضاهایی در میان دندان‌ها ایجاد می‌شوند.

فاصله ‌دار شدن دندان ها دلایل زیادی دارد که بعضی از آن ها قابل جلوگیری هستند اما برخی دیگر ارثی هستند که عبارت اند از :

۱_ بیماری لثه

۲_ افتادن دندان ها

۳_ بزرگ بودن بندیز لب

۴_ دشواری در قورت دادن غذا

۵_ مکیدن انگشت شصت در کودکی

۶_ تطابق نداشتن اندازه استخوان های فک

ارتودنسی :

از بریس های ارتودنسی به طور معمول برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. شما می توانید با استفاده از ارتودنسی فاصله بین دندان های خود را حذف نمایید و به لبخندی زیبا دست یابید.

باندینگ :

اگر فاصله دندان های شما کم و محدود است، می توانید برای از بین بردن آن از باندینگ استفاده نمایید. در این روش برای رفع فاصله بین دندان مواد رزینی هم رنگ دندان به آن چسبانده می شود و سپس به کمک لیزر سفت می شوند.

لمینت :

یکی از روش های موجود برای رفع فاصله بین دندان ها استفاده از لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی شیخ صدوق در اصفهان است. لمینت بر روی دندان های طبیعی قرار می گیرد و نیاز به نگهداری خاصی ندارد. برای استفاده از این روش، ابتدا مقداری سطح رویی دندان تراشیده می شود تا بتوان لمینت را به آن چسباند.

نامرتبی و فاصله دندانی زود گذر( در کودکی)

فاصله میان دندان‌ها می‌تواند در اثر دلایل مختلفی ایجاد شود. این پدیده اغلب به صورت نامرتبی دندان‌ها در کودکی است که به خودی خود اصلاح می‌شود. فاصله در خط میانی دندان‌ها می‌تواند به عنوان بخشی از روند کلی ایجاد فاصله بین دندان‌های شیری باشد که امری طبیعی بوده و به جای گرفتن دندان‌های دائمی بزرگ‌تر کمک می‌کند. فاصله دندان‌ها در خط وسط ممکن است در زمانی که هم دندا‌ن‌های اولیه و هم دندان‌های دائمی در دهان وجود دارند نیز مشاهده شود که این حالت در سنین ۸ تا ۹ سالگی رخ می‌دهد. والدین در این سنین اغلب نگران ظاهر ناخوشایند دندان‌های فرزند خود شده و با دندانپزشک مشورت می‌کنند.

ناهمخوانی طول قوس با دندان‌ها

این اختلاف طول که در آن طول قوس دندانی بیشتر از دندان‌های موجود می‌باشد می‌تواند موجب بروز فاصله‌ی میان دندان‌ها شود. این حالت می‌تواند در اثر شرایطی چون افتادن دندان، کوچک بودن دندان‌ها، بزرگ بودن اندازه‌ی فک و کشیدن دندان که موجب رانده شدن دندان‌های مجاور می‌گردد، پدید آید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *