علائم تغییر رنگ و سیاه شدن دندان

به طور معمول یک دندان به سرعت از رنگ سفید به رنگ سیاه تغییر نمی کند. قبل از شروع سیاه شدن دندان، معمولا فرد متوجه برخی علائم دیگر خواهد شد. دندان های سیاه با علائمی مانند ظهور لکه هایی روی دندان ها شروع می شوند که به رنگ قهوه ای یا خاکستری متمایل هستند. این لکه ها به مرور به سمت سیاه شدن پیش می روند. شخص به تدریج شاهد نواحی شبیه به نقاط سیاه، در بالای دندان ها، درست زیر خط لثه خواهد بود. این ظاهر در کودکانی که دارای دندان های سیاه هستند رایج است.

نواحی شایع برای ایجاد تارتار سیاه روی دندان ها در قسمت داخلی دندان های پایینی جلو یا قسمت بیرونی دندان های آسیاب است. دندان های سیاه ممکن است موجب ایجاد و گسترش پوسیدگی در نواحی ای که مینای دندان از بین رفته است، شوند.

نحوه درمان دندان سیاه

شخص حتی با بهترین مراقبت ها در منزل نیز نمی تواند دندان های سیاه را درمان کند. بلکه درمان دندان های سیاه مستلزم مراقبت و ارائه خدمات از سوی یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است. دندانپزشک دندان های شما را معاینه و ارزیابی می کند، دلایل اصلی سیاهی دندان های شما را مشخص کرده و معالجات مورد نیاز را توصیه خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلایل ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان

اگر تارتار علت اصلی دندان های سیاه باشد، ممکن است دندانپزشک سعی کند با استفاده از ابزارهای ویژه، تارتار را از بین ببرد. این ابزار شامل اسكالرهای دستی می شود كه به طور خاص برای تراشیدن پلاك و تارتار از روی دندان ها طراحی شده است. گاهی اوقات ممکن است متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی به استفاده از ابزارهای لرزشی مخصوصی که به عنوان ابزار اولتراسونیک شناخته می شوند، نیاز داشته باشد که قادر است تارتار را از هم جدا کند.

چه زمانی سیاهی دندان از بین نمی رود؟

متأسفانه زمان هایی وجود دارد که دندانپزشک نمی تواند سیاهی دندان ها را به تنهایی با ابزارهای خود از بین ببرد. این مسئله در شرایطی پیش می آید که پوسیدگی دندان علت اصلی دندان های سیاه است. گاهی دندانپزشک می تواند پوسیدگی را از بین ببرد و سوراخ ایجاد شده ناشی از حذف پوسیدگی را پر کند. در صورتی که پوسیدگی دندان به عاج یا سطح زیرین مینای دندان رسیده باشد، ممکن است به روکش دندان نیاز داشته باشید که دندانپزشک می تواند بر روی دندان پوسیده ای که پوسیدگی از آن حذف شده است، قرار دهد.

گاهی نیز ممکن است دندان چنان دچار آسیب دیدگی یا پوسیدگی شده باشد که نتوان آن را نجات داد. در این موارد، دندانپزشک ممکن است توصیه به حذف و کشیدن دندان کند.

دندان های سیاه که به طور جدی دچار لکه شده اند را می توان با رفع حرفه ای لکه ها و سفید کردن دندان ها درمان کرد.