آبسه چیست و چگونه بوجود می آید؟

آبسه به معنی تجمع چرک و عفونت در بافت‌های بدن می باشد و در هر جای بدن ممکن است بروز دهد ازجمله در دهان .

علت ایجاد آبسه در دهان چیست ؟

آبسه در دهان به علت پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد . پوسیدگی‌ دندان اگر درمان نشود ، عفونت ناشی از پوسیدگی گسترش پیدا کرده و به مغز دندان می‌رسد و عفونت وارد استخوان شده یا حتی عفونت وارد نسوج اطراف دندان میشود .

اگر دندان سالم باشد و پوسیدگی نداشته باشد ، مشکلات لثه‌ی و بیماری‌های لثه‌ی باعث می‌شود ،عفونت‌های لثه‌ی درمان نشده نیز باعث ایجاد آبسه لثه‌ می‌شود.

آبسه چگونه تشخیص داده می شود

گاهی تشخیص ساده و گاهی دشوار است . زمانی که دندان پوسیدگی ندارد علت عفونت لثه است ، اما زمانی که دندان پوسیدگی دارد به علت دندانی ، آبسه ایجاد می گردد . البته یک علت کمتر رایج هم وجود دارد که بر اثر ضربه و یا غذایی که می‌خوریم  جسم خارجی وارد بافت‌های اطراف دندان می‌شود که می‌تواند باعث عفونت و آبسه دندان شود .

چه افرادی مستعد هستند

افرادی که به هر علتی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند مثل

• خانم‌های باردار
  •  افراد سالمند و مسن
  •  آنها که بیماری‌های زمینه‌ای دارند ، که افراد مبتلا به دیابت در این گروه قرار دارند.

علائم آبسه دندان چیست؟

•  گاهی لقی دندان
  • بوی بد دهان و اشکال در عملکرد دهان و دندان
  • مشکل غذا خوردن

که اگر به آن رسیدگی نشود و مشکل ادامه پیدا کند تب بالا و بی‌حالی بروز می‌دهد . این دو مشکل آخر ، خطرناک هستند و افراد مبتلا باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنند

نشانه‌های آبسه حاد و مزمن کدام است؟

آبسه حاد به صورت  درد و تورم ، بی‌حالی و گاه تب بالا، بروز می دهد .

ولی در آبسه مزمن ، حفره  ایجاد می شود و از آن عفونت و چرک خارج می‌شود . بیمار که مراجعه می‌کند تورم دارد ولی درد نداشته چون چرک در حال خارج شدن می باشد و فشار از روی اعصاب ناحیه برداشته شده است . گاهی عفونت به استخوان دندان گسترش پیدا کرده که درمان آن خارج کردن دندان می باشد .

جلوگیری از آبسه دندان و لثه چگونه است؟

با جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه می توانیم از این عارضه جلوگیری کنیم . حداقل دو بار مسواک زدن در روز به مدت حداقل دو دقیقه با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و نخ دندان ، کاهش استفاده از مواد قندی و هر ماده شیرینی که قند و شکر دارد و مراجعه  مرتب به دندانپزشک حداقل دو بار در سال توصیه می شود .

آبسه چیست و چگونه بوجود می آید؟

دستکاری و خود‌درمانی آن چه عوارضی دارد؟

یکی از خوددرمانی‌ها مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ها و مسکن هاست.

استفاده خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها موجب ایجاد مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند . با مصرف خودسرانه مسکن و آنتی‌بیوتیک علائم برطرف می‌شود، اما عفونت برطرف نمی‌شود چون علت هنوز باقی است. آنتی‌بیوتیک تنها بایستی با تشخیص پزشک معرف باشد و دوره درمان هم کامل شود .

اقدامات مجاز برای درمان

بیمار می‌تواند یک مسکن بخورد تا درد شدید را تسکین دهد .

دهان را با آب و نمک رقیق هم شست‌وشو بدهد و بعد به کلینیک دندانپزشکی یا مرکز شبانه‌روزی مراجعه شود . شست‌ و شو با آب و نمک به این شکل است که در یک لیوان آب جوشیده سرد شده ، یک دوم چای خوری نمک بریزد و از آن استفاده شود .  افرادی که همیشه مسواک می‌زنند شاید استفاده از آب نمک رقیق شده ، آن هم گاه به گاه برایشان مفید است .

آیا جراحی هم در درمان آبسه نقش دارد؟

زمانی که آبسه صورت فرد را متورم می‌کند ، آبسه باید شکافته بشود تا چرک خارج شود . آبسه‌های خیلی بزرگ به تخلیه نیازمند هستند .

دهانشویه حاوی فلوراید چه زمانی به افراد داده می‌شود؟

معمولا دهانشویه ها حاوی فلوراید را به کودکان در مقطع ابتدایی می‌دهیم ، چون این گروه سنی بیشتر از بقیه تنقلات استفاده می‌کنند و ممکن است بهداشت را بخوبی رعایت نکنند. اما به کودکان زیر شش سال داده نمی‌شود