اوتیسم

با مرسوم شدن زندگی ماشینی و رایج شدن رفتار های ناسالم, شاهد رشد درصد بیماران مبتلا به اوتیسم بوده ایم. متخصصان معتقد اند: مادران دیابتی یا مادرانی که اضافه وزن زیادی دارند نسبت به مادران سالم، احتمال مبتلا شدن کودکشان به اوتیسم بیشتر است. در هر حال، والدین کودکان اوتیسم میبایست قبل از مراجعه به دندانپزشک برخی نکات را رعایت کنند.

در دندانپزشکی

کودکان مبتلا به اوتیسم به آموزش ها و مراقبت های ویژه ای نیاز دارند. به خاطر ماهیت این بیماری, این کودکان میتوانند بسیار در مقابل تغییر مقاومت کنند. عوامل بسیاری میتواند محیط دندانپزشکی را برای افراد مبتلا به اوتیسم ناخوشایند کند, از جمله نور شدید و صدای دستگاه ها و کمی درد. به خاطر وجود همین محرک ها باید قبل از ملاقات با دندانپزشک چند نکته را به خاطر سپرد.

برخی نکات و آمادگی ها

یک مطب یا کلینیک مناسب را انتخاب کنید : ابتدا خودتان به محل دندانپزشک مراجعه کنید. نور محیط, سر و صدا و جلوه های محیط را بررسی کنید. محیط مطب یا کلینیک را با محیط های دیگر دندانپژشکان مقایسه کنید. شما باید محیطی را انتخاب کنید که به نظرتان صمیمی تر و مناسبت ار است.

دندانپزشک مناسب را انتخاب کنید : شما باید مطمئن شوید که دندانپزشکتان میتواند با افراد مبتلا به اوتیسم کنار بیاید. ضروریست دندانپزشک از ترفند های خاص این بیماران استفاده کند و صبور باشد.

همه چیز را با کودکتان مرور کنید : قبل از مراجعه به محیط دندانپزشکی, تمام چیز هایی که کودکتان باید با آن ها رو به رو شود را برایش شرح دهید. بگویید دندانپزشک کیست و چطور به او کمک میکنید. بگویید دکتر چگونه کارش را شروع میکند و چگونه مراحل را پیش میبرد.

کودکتان را مجبور نکنید : اگر بلافاصله پس از وارد شدن به محیط, کودکتان شروع به بی تابی کرد, کمی منتظر بمانید و بعد با او از آن مکان خارج شوید. اجازه دهید در دندانپزشکی راحت باشد.

 

محیط دوست داشتنیش را برایش مهیا کنید : اگر کودکتان عروسک و شی مورد علاقه ای دارد, آن را برایش به مطب بیاورید. اکثرا وجود دوستانش نیز میتواند برایش آرامش بخش باشد.

 

به یاد داشته باشید ” مراجعه به پزشک یرای هر شخص باید تجربه ای آرامش بخش باشد”. اگر با پزشکتان احساس راحتی نکنید، او نیز نمیتواند به خوبی با شما ارتباط برقرار کند. همین اصل برای بیماران مبتلا به اوتیسم نیز صادق است.

 

لطفا از کانال آپارت ما نیز بازدید کنید.

 

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *