آیا خشکی دهان شما را آزار می دهد ؟

بزاق برای هضم مواد غذایی ، کنترل باکتری ها ، محافظت از دندان ها از تخریب، و جویدن و بلعیدن بسیار مهم است. اگر دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نکند، دهان شما احتمالا چسبنده و خشک خواهد شد و جویدن، بلعیدن، مزه کردن و صحبت کردن می تواند دشوار باشد. علائم دیگر می تواند شامل سوختگی در دهان، گلو خشک ، لب های ترک خورده، زخم های دهان، عفونت دهان و زبان خشک و خشن باشد . درمان نکردن خشکی دهان می تواند منجر به پوسیدگی دندان و سایر عفونت های دهان شود.

این چهار دلیل رایج دهان خشک هستند :

• داروها : بیش از 400 دارو، از جمله آنهایی که برای فشار خون بالا و افسردگی تجویز می شوند، می توانند باعث می شود  غدد بزاق، بزاق کمتری تولید کند
  • بیماری : HIV / AIDS، دیابت و بیماری پارکینسون می توانند باعث ایجاد خشکی دهان شوند.
  • درمان سرطان : پرتو درمانی می تواند به غدد بزاق آسیب برساند. داروهای شیمی درمانی می تواند باعث غلیظ شدن بزاق و در نتیجه باعث خشکی دهان شود.
  • آسیب اعصاب : آسیب به سر و گردن می تواند به اعصاب آسیب برساند که غدد بزاق ، بزاق غلیظتری تولید میکنند .
آیا خشکی دهان شما را آزار می دهد ؟

درمان خشکی دهان

اگر فکر می کنید که دهان خشک دارید، دندان پزشک یا پزشک خود را ببینید. او ممکن است یک دارو توصیه کند یا یک داروی تجویز کند که جریان بزاق را بهبود بخشد. بزاق مصنوعی نیز می تواند برای حفظ رطوبت دهان  استفاده شود. راههای دیگر عبارتند از:

• به طور منظم آب خوردن
  • آدامس جویدن یا مکیدن آب نبات سخت بدون قند