اختلالات خواب

اختلالات خواب یک بیماری رایج است و افراد زیادی به آن مبتلا هستند. اگر پس از بیدار شدن از خواب همچنان خسته هستید و یا خر و پف میکنید احتمالا به این بیماری مبتلا هستید. بیماری مبتلا به اختلالات خواب یا آپنه، تنفسش را به دفعات در حین خواب قطع میکند و دوباره از سر میگیرد. در دراز مدت این بیماری باعث بروز مشکلات قلبی، فشار خون، سکته و حتی خوابیدن در حین رانندگی شود. اما آثار اختلالات خواب بر سلامت دهان چیست ؟

اختلالات خواب

اختلالات خواب

اختلالات خواب به صورت های گوناگونی بروز میکنند. رایج ترین نوع این اختلالات OSA است. در این بیماری، جریان هوا برای نفس کشیدن، برای مدتی قطع خواهد شد. چاقی، سیگار کشیدن و دلایل ارثی در بروز اختلالات خواب موثر اند.

آثار اختلالات خواب بر سلامت

متاسفانه پژوهشگران دریافته اند که این دست بیماری ها باعث بیماری های مرگ آوری میشوند. از جمله مهمترین بیماری های مرتبط با اختلالات خواب میتوان به دیابت نوع دوم، سکته، سندروم متابولیک، سرطان و مرگ زود رس اشاره کرد. چنین آثار وحشتناکی به خودی خود برای شکل گیری انگیزه درمان در فرد بیماری کفایت میکنند. اما بنا بر ماهیت سایت و این مقاله باید بگوییم که این بیماری همچنین بر سلامت دهان شما تاثیرات منفی برجای میگذارد.

قطع شدن جریان هوا و به دنبال آن باز شدن ناخوآگاه دهان و خر پف در نهایت باعث خشکی دهان میشود. دندان های ما حتی هنگام خواب نیز با بزاق دهان محافظت میشوند. آب دهان محیط دهان را در حالتی متعادل حفظ میکند و نقش غیر قابل انکاری در حفظ سلامت دندان دارد. قبلا به دفعات در مورد خشکی دهان حرف زده ایم و به آن موضوع پرداخته ایم. خواندن مقاله های پیشین در مورد خشکی دهان به شما توصیه میشود.

نقش دندانپزشک در درمان اختلالات خواب

قبلا نیز گفته بودیم که بیماری بولیمیا به آسانی برای دیگران قابل تشخیص نیست. اما دندانپزشک میتواند به آسانی بیمار بولیمیا را شناسایی کند. دندانپزشکان اغلب از عادات خواب بیماران خود نیز سوال میکنند. این دقیقا به خاطر تشخیص اختلالات خواب است. دندانپزشک میتواند اولین شخصی باشد که متوجه بیماری خواب شما شود. استفاده از نوع خاصی از ابزار نگهدارنده دهان مانند گارد های دهانی، برای اصلاح فرم عضلات دهان، هنگام خواب استفاده میشود. همچنین در موارد ساده تر، اصلاح روش خوابیدن و تغییر بالشت میتواند بسیار به درمان بیماری کمک کند.

در هر حال اگر علائمی مانند خستگی زیاد بعد از دریافت خواب کافی ( 8 ساعت )، خوابیدن پشت فرمان ماشین، خر و پف را تجربه کرده اید، بهتر است با دندانپزشکتان در این مورد صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

لطفا از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

 

 

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *