انواع بیماری های لثه و درمان آن

انواع بیماری های لثه و درمان آن


انواع بیماری های لثه و درمان آن

اگر این بیماری لثه در دهان تشخیص داده شود، بهتر است سریعا به دندانپزشکی مراجعه شود و جهت درمان آن اقدام کرد. گاهی با جرم‌گیری ساده ، استفاده از دهان‌شوی و رعایت بهداشت قابل درمان است.اما گاهی نیاز به جراحی‌ هایی تحت عنوان جراحی‌های لثه می باشد تا در آن پلاک‌های میکروبی از سطح لثه برداشته شود.

در برخی از موارد ممکن است بیماری لثه در حدی پیشرفت کند که استخوان اطراف ریشه دندان را تحلیل کند و که در این صورت گاهی حتی دیگر دندان‌ها قابل نگه‌داری نیستند.
این در حالی است که دندان هیچ پوسیدگی و یا مشکلی ندارد، اما چون ساپورت استخوانی یا گیر استخوان دور ریشه دندان به اندازه ی ضعیف شده است که استخوان و لثه تحلیل رفته اند و دیگر توانایی نگهداری دندان را ندارد، دندان لق شده  و باید کشیده شود .

اما تمام موارد با بهداشت دهان قابل پیش‌گیری است. حداقل دو بار مسواک زده شود  و استفاده از نخ دندان با روش صحیح در روز و هر بار بین 3 تا 4 دقیقه و مصرف دهان‌شویه می‌تواند بسیاری از این موارد را پیشگیری کند.

انواع بیماری های لثه و درمان آن
انواع بیماری های لثه و درمان آن

انواع بیماری لثه

 لثه آشکار

این عارضه‌ای است که درهنگام صحبت کردن ، ریشه دندان فرد بیمار به صورت واضح قابل مشاهده بوده ، طول دندان بلندتر از حد معمول به نظر می‌رسد و ریشه دندان با تاج دندان به خاطر رنگ روشن مینای دندان و تیره بودن ریشه ، اختلاف رنگ زیادی دارد.

لثه پنهان

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که استخوان زیر لثه تحلیل رفته باشد ولی لثه همچنان بر سر جای خود باقی مانده و این عارضه در رادیوگرافی و عکسهای OPG قابل تشخیص است.

سفید شدن رنگ روی لثه بدلیل تجمع پلاک میکروبی و قرمزی بیش از حد لثه به دلیل عفونت کردن آن است که همراه با التهاب بوده و با کوچکترین ضربه خونریزی می‌کند.

انواع بیماری های لثه و درمان آن
انواع بیماری های لثه و درمان آن

روش‌های درمان بیماری لثه  غیرجراحی

قبل از حاد شدن بیماری ، موارد ساده و ابتدایی مثل جرم‌گیری و بهداشت صحیح دندان با استفاده مسواک و نخ دندان و دهانشویه و گاهی مصرف آنتی‌بیوتیک از شدت بیماری می تواند بکاهد و حتی جلوگیری کند، ولی اگر شدت آن از حد معینی بیشتر باشد، باید جراحی انجام داد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *