حفره خشک

پس از خارج کردن دندان، جای خالی دندان توسط لخته خون پر میشود و از ورود باکتری و تکه های غذا به داخل حفره دندان جلوگیری میکند. در موارد خاصی، این لخته خون جابه جا میشود و حفره دندان در معرض باکتری ها قرار میگیرد. چنین حالتی بسیار دردناک و عذاب آور است و مسکن های معمولی نمیتوانند درد حفره خشک را کنترل کنند. در بسیاری از موارد باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا بتواند درد را آرام کند.

حفره خشک چیست ؟

حفره خشک

پس از کشیدن دندان و مخصوصا پس از کشیدن دندان عقل ردیف پایین – در موارد نادری – لخته خون تشکیل نمیشود و یا جا به جا میشود. در چنین حالتی اعصاب و استخوان فک قابل رویت میشوند. هنگامی که اعصاب در معرض باکتری ها قرار میگیرند درد بسیار زجر آوری را پدید می آورند که زندگی فرد را مختل میکند.

خوشبختانه حفره خشک نادر است و درصد کمی از افراد آن را تجربه میکنند. طبق یک تحقیق دندانپزشکی، از هر 2000 نفری که تحت نظر قرار گرفتند تنها 40 نفر به حفره خشک مبتلا شدند.

به یاد داشته باشید که ترس از حفره خشک نباید مانع خارج کردن دندان های عقل ( در صورت لزوم ) شود. چرا که ترس  به خودی خود دلیل منطقی ای نیست و در نهایت با پرداخت بهایی بیشتر باید برای خارج کردن دندان عقلتان اقدام کنید.

علائم حفره خشک

اصلی ترین علامت وجود حفره خشک پس از کشیدن دندان، احساس درد شدید پس از یک یا چند روز است. در کنار درد، لخته خون که جا به جا شده باشد، استخوان فک و اعصاب به راحتی قابل مشاهده هستند. علاوه بر این ها، بوی بد دهان و احساس طعم ناخوشایندی نیز احساس میشود.

عوامل ایجاد کننده حفره خشک

به طور کلی میتوان چند عامل کلی را باعث افزایش ریسک ابتلا به حفره خشک بیان کرد، از جمله:

  • مصرف دخانیات: هر چه از ضرر و آسیب های دخانیات و مخصوصا سیگار بگوییم، کم گفته ایم. مصرف دخانیات از شناخته شده ترین موارد اخلال کننده در روند بازیابی سلامتی است.
  • دارو های جلوگیری از بارداری.
  • سابقه حفره خشک.
  • عفونت.
  • مراعات نکردن.

به طور کلی 24 ساعت استراحت کامل پس از کشیدن دندان، توصیه شده است. افرادی که کشیدن دندان و مراقبت های بعد از آن را جدی نمیگیرند و به انجام فعالیت های سنگین میپردازند به مراتب شانس بیشتری برای ابتلا به حفره خشک دارند.

درمان

به این خاطر که استخوان و اعصاب دهان در معرض باکتری ها و تکه های غذا قرار میگیرند باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر درد دهانتان را میتوانید تحمل کنید باید بدانید که عواقب بدی میتواند در انتظار شما باشد و باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

پس از مراجعه به دندانپزشک، دندانپزشک محل حفره خشک را میشوید تا باکتری ها و تکه های غذا از آن پاک شوند. سپس پوشش محافظی را بر روی حفره قرار میدهد که اغلب به مسکن های قوی آغشته شده اند. دندانپزشک فراخور حال شما، توصیه میکند تا 2 یا 3 روز یه بار برای تعویض پوشش اقدام کنید.

حفره خشک برای چه مدت باقی می ماند ؟

معمولا این عارضه پس از یک هفته یا ده روز بهبود می یابد. اما شرایط کلی فرد در تایین این زمان بسیار موثر اند. در مواردی طول درمان از 10 روز نیز فرا تر میرود.

 

 

3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *