از ساکت خشک (dry socket)چه می دانید ؟

از ساکت خشک (dry socket)چه می دانید ؟


ساکت خشک بیماری است که با نام های دیگری از جمله استئیت آلوئولار، درای ساکت نیز شناخته می شود و حالتی است که گاهی بعد از کشیدن دندان بوجود می آید . در حالت معمول  بعد از کشیدن دندان در محل دندان کشیده شده لخته خونی تشکیل می شود  که پس از چند روز این لخته ی خون ابتدا به بافت نرم جوانه ای و در آخر به استخوان سخت تبدیل میشود.

در درای ساکت یا ساکت خشک به هر دلیلی روند بالا بسیار کند و با تاخیر انجام می گیرد  و محل کشیده شدن دندان خالی باقی میماند که به دلیل تجمع مواد غذایی ، بزاق و … باعث ایجاد درد ، عفونت و بوی نامطبوعی می شود.

در دندان های مولر (کرسی بزرگ) و به خصوص دندان های فک پایین شیوع بیشتری دارد .

از ساکت خشک (dry socket)چه می دانید ؟
از ساکت خشک (dry socket)چه می دانید ؟

 چه عواملی باعث ایجاد درای ساکت یا ساکت خشک می شود؟

• تروما (ضربه) زمان کشیدن دندان
• بهداشت ضعیف دهان
• مصرف قرص ضدبارداری
• عفونت دندانها پیش از جراحی
• استفاده از فرآورده های تبناکو (سیگار، قلیان و) …
• خارج کردن آب دهان با فشار زیاد که سبب خارج شدن لخته از جای خود میشود.

علائم ساکت خشک

این عارضه معمولا حدود 4 روز بعد از کشیدن دندان ظاهر می شود . علائم آن شامل بوی نامطبوع در دهان، درد شدید ، تشکیل لخته ناقص خاکستری رنگ و یا عدم وجود لخته خونی و گاهی تورم ناحیه است. به علاوه گاهی درد این ناحیه ممکن است به گوش ، چشم و یا ناحیه گیجگاهی همان طرف برسد.

چه افرادی در معرض خطر این بیماری هستند ؟

• خانم هایی که قرص های ضد بارداری استفاده میکنند.
• افرادی که از دخانیاتی مانند سیگار و قلیان استفاده می کنند.
• افراد با بهداشت دهانی ضعیف و دندانهای عفونت کرده
• کسانی که سابقه ابتلا به درای ساکت را داشته اند
• اشخاصی که کشیدن دندان در آن ها به صورت تروماتیک انجام شده است.

از ساکت خشک (dry socket)چه می دانید ؟
از ساکت خشک (dry socket)چه می دانید ؟

روش های درمان

ابتدا با گرفتن عکس رادیوگرافی باید مطمئن شد که ریشه یا جسم خارجی در فک باقی نمانده . محل باید با محلول سالین نرم شست و شو داده شود . معمولا در محل ساکت با استفاده از زینک اکساید اوژنول پانسمان می شود که باعث کاهش علائم و پیشگیری از تجمع مواد غذایی میشود . این پانسمان باید توسط دندانپزشک و هر روز تا زمان تشکیل بافت گرانوله تعویض گردد . زمانی که دندانپزشک در معاینات خود متوجه تشکیل بافت جوانه ای شد دیگر عمل پانسمان انجام  نمی شود.
بعد از این مرحله بیمار باید به وسیله محلول کلرهگزیدین یا سالین (از لحاظ آماری تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد) در خانه مرتبا شست و شو داده شود. این بیماری معمولا بعد از 10 الی 40 روز بهبود می یابد. علاوه بر اینکه می بایست از همان ابتدا به بیمار ضد درد قوی جهت کاهش درد تجویز کرد.

جلوگیری از بروز درای ساکت

در زنانی که قرص ضد بارداری استفاده می کند باید کشیدن دندان به روزهای 23 تا 28 دوره قاعدگی یعنی هنگامی که فرد قرص ضدبارداری مصرف نمی کند موکول شود تا احتمال ایجاد ساکت خشک کم شود.
تا دو روز بعد از کشیدن دندان نباید از فرآورده های تنباکو مانندقلیان و سیگار استفاده کرد چراکه بر اساس تحقیقات دود حاصله باعث افزایش 40 درصدی احتمال بوجود آمدن درای ساکت میشود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *