دستگاه اتوکلاو

حتما تا به حال با اصطلاح استریل کردن آشنا شده اید. آیا میدانید ابزار ها پزشکی چگونه استریل میشوند. در طول روز بیماران با بیماری های خاصی حتی بیماران مبتلا به بیماری های ویروسی خطرناکی مثل ایدز به دندانپزشک مراجعه میکنند و از آنجا که اعمال دندانپزشکی اکثرا همراه با خون هستند، این ابزار ها به خون بیماران آغشته میشود و میتواند از طریق ابزار دندانپزشکی به بیماران دیگر منتقل شود. برای جلوگیری از چنین پیامد هایی ابزار دندانپزشکی که قیمت بالایی دارند را به کمک دستگاه اتوکلاو استریل میکنند و ابزار دیگر را به صورت یکبار مصرف استفاده میکنند. با ما همراه باشید و مقاله های قبلی ما را نیز دنبال کنید.

استریل کردن یعنی چه ؟

اتوکلاو استریل کردن

اگر بخواهیم با دستگاه اتوکلاو آشنا شویم باید ابتدا با معنی استریل کردن به طور کامل آشنا شویم. استریل کردن یا سترون کردن، به عملی گفته میشود که برای نابودی عوامل منتقل کننده بیماری نظیر باکتری ها، ویروس های قارچ ها و…. انجام میشود. استریلیزاسون به شکل های مختلفی انجام میشود که این روش ها با توجه به شی ای که باید استریل شود، انتخاب میشوند. یکی از این روش ها، روش گرمایی مرطوب است که دستگاه اتوکلاو برای آن به کار برده میشود.

دستگاه اتوکلاو

یکی از دستگاه هایی که در محیط های پزشکی و مخصوصا دندانپزشکی ها به چشم میخورد، دستگاه اتوکلاو است. ضدعفونی کردن معمولی مثل ضدعفونی کردن با الکل نمیتواند جوابگوی نیاز های مراکز درمانی باشد. از همین رو به دستگاه هایی نیاز است که بتوانند نیاز های حرفه ای مراکز درمان را برطرف کنند. روش های حرارتی میتوانند در جهت استریل کردن ابزار های دندانپزشکی به کار روند و دستگاه اتوکلاو نیز به همین منظور استفاده میشود. امروزه شرکت های مختلفی دستگاه های اتوکلاو را در شکل ها و سایز های مختلفی ارائه میکنند که بر حسب نیاز میتوان این دستگاه ها را خریداری نمود. این دستگاه در حقیقت با افزایش فشار هوا و دما با استفاده از بخار هوا اقدام به ضد عفونی تجهیزات میکند.

اهمیت دستگاه اتوکلاو

فرض کنید بیماری که قبل از شما به دندانپزشک مراجعه کرده بوده مبتلا به ایدز بوده. بیماران مبتلا به ایدز نیز مانند ما انسان هستند و از تمام حقوقی انسانی بهره مند هستند و باید به مشکلات پزشکی آن ها رسیدگی شود. از طرفی میدانیم که بیماری ایدز از طریق خون منتقل میشود و نباید از ابزاری که مستقیم با خون بیمار مبتلا به ایدز در تماس بوده اند، برای افراد دیگر استفاده شود. از این رو برخی از تجهیزات مانند آیینه ها و دستکش ها به صورت یکبار مصرف استفاده میشوند و ابزار گران قیمت تر باید استریل شوند تا کوچکترین شانسی برای ویروس HIV باقی نماند. از این رو شاهد هستیم که هر روز بیماران زیادی به مراکز دندانپزشکی مراجعه میکنند و مشکلی از نظر انتقال بیماری برای کسی رخ نمیدهد.

 

لطفا از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *