باقی ماندن خمیردندان در دهان همیشه از آن دسته افسانه ها بوده که فرضیه ها و نظر های بسیار متفاوتی پیرامون آن در جامعه وجود دارد.

باقی ماندن خمیردندان در دهان همیشه از آن دسته افسانه ها بوده که فرضیه ها و نظر های بسیار متفاوتی پیرامون آن در جامعه وجود دارد. برخی باقی ماندن خمیردندان در دهان را بسیار مضر و ناسالم میدانند. اما از لحاظ علمی تکلیف باقی ماندن خمیردندان در دهان چیست ؟ آیا باید بلافاصله پس از مسواک زدن دهانمان را به خوبی آبکشی کنیم ؟ آیا خمیردندان میتواند در صورت تماس طولانی مدت با لثه ها و دندان ها باعث بیماری شود ؟ با ماه همراه باشید و مقاله های قبلی ما را نیز دنبال کنید.

مواد خمیردندان

حساسیت به خمیردندان باقی ماندن خمیردندان

همانطور که قبلا بار ها اشاره کرده ایم، مواد تشکیل دهنده خمیردندان تنها در صورتی میتوانند موثر واقع شوند که بتوانند برای مدت مناسبی بر روی دندان ها باقی بمانند. برای مثال فلوراید موجود در خمیردندان نمیتواند تنها در 2 دقیقه اثرش را آنطور که باید بر جای بگذارد. پس به زمان نسبتا بیشتری نیاز دارد و نباید بلافاصله پس از مسواک زدن دهانمان را آبکشی کنیم. این اصل برای سایر مواد خمیردندان نظیر سفید کننده ها نیز صادق است. پس باید بگذارید تا خمیردندان برای مدت مناسبی در دهان باقی بماند. یعنی پس از آخرین مرحله مسواک زدن باید خمیردندان اضافی را از دهان بیرون بریزیم و بگذاریم خمیردندان برای مدتی مثلا 20 دقیقه بر روی دندان ها باقی بماند و نباید آب دهانمان را قورت بدهیم. در این حالت بهتر است هر چند دقیقه که احساس کردیم دهانمان پر از آب شده، آب دهان را تخلیه کنیم.

باقی ماندن خمیردندان در دهان برای مدت طولانی

اما باقی ماندن خمیردندان در دهان برای مدت طولانی مثلا شب هنگام و قبلا از خواب چه اثراتی بر لثه ها و دندان ها دارد ؟ برخی خمیردندان ها میتوانند حاوی موادی باشند که برای سلامت ما مضر هستند. در مورد برخی از این خمیردندان ها مثل خمیردندان های سفید کننده که حاوی تیتانیوم دی اکسید قبلا مطالبی نوشته ایم که خواندن آن ها به شما توصیثه میشوند. این خمیردندان ها نباید برای مدت طولانی بر روی دندان باقی بمانند چرا که ریسک سرطان و دیگر بیماری ها را افزایش میدهند. اما به طور کلی فلوراید و مواد طبیعی خمیردندان میتوانند بدون ایجاد مشکل خاصی بر روی دندان ها باقی بمانند و پس از چند ساعت اثراش را از دست بدهند. هر چند که توصیه میشود قبل از خواب دندان هایمان را به درستی آبکشی کنیم.

 

لطفا از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *