ارتباط بین سلامت دهان و دندان با سلامت روان

تحقیقات جدید نشان می دهد که از بین رفتن دندان و خونریزی لثه نشانه ای از کاهش مهارت های تفکر میان میانسالان است.

ما علاقه مند شدیم ببینیم که افرادی که دارای بهداشت دهان و دندان ضعیف تری هستند ، عملکرد شناختی (مهارتی که در این مقاله توضیح داده می شود) نسبتا کمتری  دارند، گری اسلید، استاد دانشگاه بخش زیست شناسی دندانپزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی گفت: آنچه ما متوجه شدیم این بود که برای هر دندان اضافی که فرد از دست داده یا از بین رفته است، عملکرد شناختی کمی کاهش پیدا می کند.

سلامت دهانو دندان ارتباط بین آن با سلامت روان
سلامت دهانو دندان ارتباط بین آن با سلامت روان

افرادی که دندان های کمتر داشتند، شناخت فقیرتری نسبت به افراد دارای دندان داشته اند

برای کشف ارتباط بالقوه بین سلامت دهان و سلامت روان، نویسندگان داده ها در سالهای 1996 تا 1998 آزمایشی را که شامل  مهارتهای حافظه و تفکر، و همچنین آزمایشات دندان ولثه بود که در میان نزدیک به 6000 مرد و زن انجام دادند، تجزیه و تحلیل کردند. تمام شرکت کنندگان در بین 45 تا 64 سال بودند.

محققان گفتند که حدود 13 درصد از شرکت کنندگان دندان های طبیعی ندارند. در میان کسانی که دندان  داشتند، کمتر از 20 دندان داشتند(یک بالغ معمولی 32،دندان دارد). بیش از 12 درصد موارد خونریزی جدی داشتند.

محققان دریافتند که نمرات آزمونهای حافظه و تفکر – از جمله یادآوری کلمه، فلسفه زبان و مهارت با اعداد – با هر اندازه گیری در میان کسانی که بدون دندان در مقایسه با کسانی که دندان دارند کمتر بود.محققان همچنین دریافتند که کسانی که دندانهای کمتر و خونریزی شدید لثه  دارند نمرات بدتری نسبت به آزمایشات افرادی که دارای دندانهای بیشتری هستند و سلامت لثه بهتری دارند همراه است.

اسلید درباره ی علت های این مسئله  می گوید:

سلامت دهانو دندان ارتباط بین آن با سلامت روان
سلامت دهانو دندان ارتباط بین آن با سلامت روان

ممکن است  که بهداشت دهان و دندان ضعیف رژیم غذایی نامناسب را نشان دهد و فقدان به اصطلاح غذاهای مغذی که دارای آنتی اکسیدان های غنی است، ممکن است موجب کاهش شناختی شود.

وی همچنین گفت:احتمال دارد که بیماری های دندانی، به ویژه بیماری های دهان، باعث التهاب شود نه فقط در لثه ها، بلکه در سراسر سیستم گردش خون، در نهایت بر شناخت تاثیر می گذارد.
اسلید گفت: “اگر ما بخواهیم بر آنچه که ممکن است در کاهش زوال شناختی نقش داشته باشد و همچنین چگونگی نمایش دادن آن، تمرکز کنیم،شاید سلامت دندان ها نیز باید یکی دیگر از نشانه هایی از سلامت عمومی بد و شناخت ضعیف باشد. “مطمئنا یک عامل برای آگاهی از آن است.”

 

کاترین رو، استادیار مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، گفت: سلامت دهان به طور گسترده ای در مورد فاکتور خطر برای مسائل شناختی صحبت نمی شود و از این مطالعه می توان گفت که ارتباط بین این دو وجود دارد، نه اینکه علت آن است.
او گفت: اما ایده ارتباط بین این دو قطعا یک فرصت بسیار جالب است.ممکن است ارتباط ژنتیکی بین دو بیماری وجود داشته باشد، با یک ژن خاص که هر دو از مشکلات بهداشت دهان و دندان شناخته شده است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *