تنفس با دهان

تنفس با دهان از جمله عادات مضر است. قبلا به بیماری آپنه خواب و آثار آن بر سلامت دندان ها نوشته ایم. حالا سوالی که مطرح میشود این است که آیا تنفس با دهان، برای دندان هایمان مشکل ساز است؟ افراد به دلایل زیادی از جمله گرفتگی بینی، شنا و… از دهان نفس میکشند و گاهی به صورت یک عادت، این عمل را تکرار میکنند. با ما همراه باشید.

مزایای تنفس از طریق بینی

تنفس از راه بینی به عنوان راه اصلی تنفسی دارای مزایای ویژه ای در مقابل تنفس با دهان است. تنفس از راه بینی نه تنها، هوا را پاکسازی و مرطوب میکند. بلکه هوایی که از طریق بینی تنفس شود با نیتریک اکسید غنی میشود. نیتریک اکسید برای ماهیچه های بدن از جمله قلب لازم است و در حفاظت از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی ایفا میکند. نیتریک اکسید در سیستم بیولوژیک بدن نقش مهمی ایفا میکند و همچنین نقش های مختلف دیگری نیز در بدن به عهده دارد. پس تنفس از راه بینی بسیار برای بدن لازم و سالم تر است.

مشکل تنفس از راه دهان

تنفس با دهان

هنگام انجام فعالیت های سنگین، بدن به حجم بیشتری اکسیژن نیاز پیدا خواهد کرد و در همینجاست که فرد از طریق دهان تنفسش را سریعتر میکند. با این حال حتی در این شرایط نیز تنفس با دهان توصیه نشده است. مورد بعدی در مواردی مانند گرفتگی سینوس و یا گرفتگی بینی به طور کلی، تنفس از راه بینی ممکن نیست و باید عامل گرفتگی را هر چه سریعتر برطرف کرد. تنفس از راه دهان نه تنها صورت خوشی ندارد بلکه میتواند به فرم فک آسیب وارد کند. افرادی که از طریق دهان تنفس میکنند اغلب مجبور میشوند تا فکشان را در حالت غیر طبیعی قرار دهند تا بتوانند بهتر نفس بکشند. این فشار غیرضروری بر فک میتواند ساختار فک را تغییر دهید.

همچنین در مقاله ای جداگانه به آثار خوابیدن با دهان باز بر دندان ها پرداخته ایم که خواندن آن به شما توصیه میشود.

درمان

تنفس با دهان

برای درمان این مشکل در صورتی که تنفس از دهان برای شما یک عادت نیست و به دنبال مشکلات تنفسی یا اختلالات خواب می باشد. باید به پزشک مراجعه کنید تا توصیه های لازم را به شما بکند و یا استفاده از وسیله خاصی را برایتان تجویز کند. اما اگر تنفس دهانی برای شما به یک عادت تبدیل شده تنها باید سعی کنید این عادت را کنار بگذارید.

 

از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *