دهانشویه نیاز داریم

دهانشویه ها روز به روز مرسوم تر میشوند. افراد زیادی تنها برای از بین بردن بوی بد دهانشان از دهان شویه استفاده میکنند. در مقابل افراد دیگری نیز برای تکمیل بهداشت دهانشان قبل یا بعد از مسواک زدن، از دهانشویه استفاده میکنند. بارها گفته ایم که دهانشویه ها به هیچ عنوان نمیتوانند جایگزین مسواک و نخ دندان باشند. اما دلیل استفاده از دهانشویه چیست ؟ آیا واقعا به دهانشویه نیاز داریم ؟ یا صرفا برای احتیاط بیشتر از دهانشویه ها استفاده میکنیم. در این مقاله به اهمیت و کاربردهای دهانشویه میپردازیم. لطفا از مقاله های قبلی ما بازدید کنید و با ما همراه باشید.

 

دهانشویه

دهانشویه نیاز داریم

در سال های اخیر دهانشویه ها در رنگ های مختلفی با عناوین مختلف عرضه شده اند. دهانشویه ها مایع هایی هستند که عموما برای کنترل و از بین بردن باکتری ها دهان استفاده میشوند. هرچند برخی دهانشویه ها خاصیت های ضد قارچ، ضد درد و ضد التهاب داشته باشند. دهانشویه ها در انواع مختلفی ساخته شده اند، برای مثال دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین تنها برای دوره خاصی باید استفاده شوند و استفاده روزانه آن ها میتواند آسیب زا باشد. پس باید به نوع دهانشویه ای که مصرف میکنید و دستورالعمل آن توجه ویژه کنید.

آیا واقعا به دهانشویه نیاز داریم ؟

به طور کلی دهانشویه ها را به دو دسته درمانی و آرایشی ( بهداشتی ) تقسیم میکنند. دهانشویه های درمانی صرفا برای درمان مشکل خاصی ( یا پس از جراحی دهان ) توسط دندان پزشک تجویز میشوند. استفاده خودسرانه از این دهانشویه ها میتواند برای دندان ها مضر باشد و منجر به ایجاد ناراحتی و تغییر رنگ دهان شود. در مقابل دهانشویه های آرایشی، آن دسته دهانشویه هایی هستند که میتوان آن ها را هر روزه مصرف کرد.

دهانشویه ها با رایحه های مختلف به جنگ بوی بد دهان میروند، اما دقت کنید که عامل ایجاد کننده بو بد دهان را از بین نمیبرند. دهانشویه ها در انواع حاوی فلوراید میتوانند جلوی پوسیدگی بیشتر دندان را بگیرند و یا حداقل سرعت پوسیدگی دندان را بکاهند. از طرف دیگر، دهانشویه ها میتوانند تورم لثه را نیز بهبود بخشند. با این حال سوال اصلی همچنان پا بر جاست، آیا ما به دهانشویه نیاز داریم ؟ بله، در مواردی پس از جراحی های لثه و کلا جراجی های دهان، دندانپزشک دهانشویه های موثری را در جهت محافظ از لثه در مقابل عفونی شدن و … تجویز میکند. در واقع این دهانشویه ها خاصیت درمانی دارند و باید استفاده از آن ها را طبق دستور پزشک، دنبال کرد. اما دهانشویه های بهداشتی آرایشی، برای بهداشت دهان ضروری نیستند.

استفاده از دهانشویه

پس از انتخاب دهانشویه مناسب، باید طبق دستورالعمل مصرف، آن را مصرف کنید. به یاد داشته باشید که پس از مصرف دهانشویه، نباید بلافاصله دهانتان را آبکشی کنید و باید حداقل 30 دقیقه از آبکشیدن دهان و خوردن خوراکی و نوشیدنی پرهیز کنید. میتوانید دهانشویه را بین 30 تا 60 ثانیه در دهانتان نگه دارید و سپس آن را به بیرون بریزید. ابتدا آب دهانتان را فرو ندهید و سعی کنید با بیرون ریختن آن، طعم و مزه دهانشویه را از دهانتان بیرون کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از دهانشویه بلافاصله پس از مسواک، میتواند تاثیرات فلوراید خمیردندان را خنثی کند. پس نباید بلافاصله پس از مسواک زدن، از دهانشویه استفاده کنید.

 

از کانال آپارات ما بازدید کنید.

5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *