تأثیر میان وعده بر پوسیدگی دندانها چیست ؟

تأثیر میان وعده بر پوسیدگی دندانها چیست ؟


تأثیر میان وعده بر پوسیدگی دندانها چیست ؟

ریزه خواری به معنای مصرف پراکنده خوراکی های مختلف در زمان بیداری، با بهداشت دهان و دندان مغایر است و به گفته دندان پزشکان، باعث تسریع در روند پوسیدگی دندانها میشود .

معمولا  افراد به عنوان میان وعده ، برای رفع گرسنگی و یا برای سرگرمی انواع خوراکی به ویژه مواد قندی مصرف می کنند اما این عادت علاوه بر اینکه در چاقی و اضافه وزن نقش دارد ، عامل پوسیدگی دندان ها میشود و حتی فرایند تخریب آنها را سرعت می دهد .

در حالی که کارشناسان و دندانپزشکان بر ضرورت مسواک زدن بعد از هر بار مصرف مواد قندی تاکید دارند ، اما در ریزه خواری این توصیه مهم اجرا نمی شود .

تأثیر میان وعده بر پوسیدگی دندانها چیست ؟
تأثیر میان وعده بر پوسیدگی دندانها چیست ؟

رئیس هیات مدیره انجمن دندان پزشکان ایران علاوه بر تایید ارتباط ریزه خواری با پوسیدگی دندان ها ، در مورد تاثیر رژیم غذایی بد و پوسیدگی دندان ها می گوید : رژیم های غذایی نادرست مانند استفاده مواد غذایی خیلی ترش و شیرین یا مواد غذایی چسبناک ازجمله لواشک و پفک در طول روز که در میان دندان ها گیر می افتند و ساعات طولانی تا مسواک زدن قبل از خواب در میان دندانها باقی می مانند و به سختی از سطح دندان ها پاک میشوند ، فرایند تخریب دندانها را سرعتت می بخشد.

دکتر علی تاجرنیا در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با تاکید بر ضرورت مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از صرف هر گونه  ماده غذایی به خصوص بعد از وعده های غذایی اصلی اضافه می کند : اینکه از صبح تا شب انواع موادغذایی مصرف شود و تنها یک بار قبل از خواب دندان ها مسواک شوند، کمک چندانی به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نمیکند .

ایشان رعایت بهداشت دهان و دندان را در جلوگیری از پوسیدگی دندان و تحمیل هزینه های سنگین دندانپزشکی بسیار تاثیر گذار دانسته و تصریح می کنند : افراد زیادی تصور میکنند که خمیردندان ها نقش زیادی  در پیشگیری از تخریب دندان ها دارند و تبلیغات رسانه ای نیز به این تصور غلط دامن زده ، درحالی که در حوزه بهداشت دهان و دندان ، جنس مسواک ، نحوه مسواک زدن و پس از آن نخ دندان کشیدن  ومصرف دهان شویه ها اهمیت بیشتری دارند.

وی ادامه می دهد : مسواک تنها سه سطح دندان را تمیز می کند، سطوح بین دندان تنها با نخ دندان تمیز میشوند و در نهایت دهانشویه است که با توجه به این که فلور میکروبی دهان را پایین آورده ، میتواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها موثر باشد .

ایشان با بیان این که مصرف دهانشویه ، پیش از خواب توصیه میشود ، می گویند : بخش عمده ای از میکروارگانیسم هایی که عامل پوسیدگی دندان ها هستند ، در فضای بی هوازی فعالیت دارند یعنی زمانی که فرد خواب است و دهانش بسته است ، بنابراین استفاده دهانشویه می تواند احتمال پوسیدگی دندان ها را کاهش دهد.

فلوراید

تأثیر میان وعده بر پوسیدگی دندانها چیست ؟
تأثیر میان وعده بر پوسیدگی دندانها چیست ؟

ریئس هیات مدیره انجمن دندان پزشکان ایران تصریح می کند : اضافه شدن فلوراید به آب آشامیدنی از جمله اقداماتی است که در بیشتر کشورها بخصوص ایران برای پیشگیری از پوسیدگی های دندانی انجام گرفته ؛ این عمل به پیشگیری از پوسیدگی دندان بویژه در کودکانی که در شرایط شکل گیری و سخت شدن دندان ها هستند ، کمک شایانی می کند.

تاجرنیا می افزاید : البته نباید این تصور باشد که با نوشیدن آب دیگر ضرورتی به استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه نیست ، بلکه فلوراید در کنار رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان میتواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی ادامه می دهد : البته اضافه کردن  فلوراید به آب باید با رعایت استاندارهای علمی و متناسب با آن ها صورت گیرد، چراکه بیش از اندازه بودن فلوراید نیز میتواند عامل بروز برخی مشکلات مانند بدرنگی دندانها گردد.

منبع : خبرگزاری ایرانا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *