جرم گیری و بروساژ دندان حداقل سالی یک بار توسط متخصص بهتر است انجام شود تا سلامت و بهداشت دهان و دندان فرد بهبود یابد.

جرم دندان چیست؟

جرم دندان یک لایه چسبناک و بدون رنگ است که  از دسته ای از باکتری ها شامل شده است که به صورت یک لایه ی انباشته شده ی نرم بر روی دندان ها جمع شده اند که اگر 24 تا 48 ساعت به طور کامل روی دندان ها بمانند و برداشته نشوند،میتوانند در بزاق دهان با مواد معدنی ترکیب شوند و به مرور زمان مواد معدنی در آن نفوذ کرده و بر روی سطح دندان ها محکم می شوند و میچسبند.در این صورت این لایه ی انباشته شده و تجمع باکتری ها در بالا و زیر لثه قرار می گیرند و با شستشو و مسواک پاک نمی شوند.

در این هنگام جرم،محکم  در زیر لثه قرار گرفته است و مستقیم بر سطح ریشه متصل می شود وبه رنگ قهوه ای تا سیاه یا سبز مایل به سیاه در می آید.این فرایند باعث بیماری لثه و از بین رفتن یا ضعیف شدن استخوان های اطراف ریشه یا لقی دندان می شود.

جرم بالای لثه معمولا به رنگ سفید مایل به کرم تا زرد رنگ و گاهی هم خاکستری است و این عمل باعث تجمع پلاک باکتریال می شود.حال اگر جرم دندان برظرف نشود،با گذشت زمان این تجمع باکتری ها و جرم دندان ها به عمق لثه نفوذ میکنند و تبدیل به تحلیل لثه میشوند.

 

مراحل جرم گیری با ابزار های اولتراسونیک

*مرحله ی اول:جرم گیری و کورتاژ لثه

هنگام درمان جرم گیری دندان و پلاک دندان ها،اگر غفونت در بافت پوششی لثه باقی بماند میتوان با انجام کورتاژلثه این مشکل را برطرف کرد.لیزر عفونت بافت های پوششی را حذف میکند و بافت سالمی که در لایه های زیرین قرار دارند را حفظ میکند و باعث می شود که باف لثه ای سالمی ساخته شود.

*مرحله ی دوم:جرم گیری و بروساژ دندان

دندانپزشک در این مرحله توسط خمیر مخصوصی دندان ها را به آن آغشته کرده و با استفاده از یک وسیله ی چرخشی که یک برس به سر آن بسته شده است،شروع به بروساژ سطحی دندان ها میکند.که این کار برای سطح صیقلی روی دندان ها و حدف لکه ها و رنگ های روی دندان ها استفاده می شود.

*مرحله ی سوم:صیقلی کردن دندان با AIRFLOW

این روش،روشی ایده آل برای صیقلی کردن دندان ها است که برای از بین بردن لکه ها و تغییر رنگی که حاصل از کشیدن سیگار و قلیون یا مصرف چایی و قهوه انجام می شود.که این فرآیند به علاوه ی سفید کردن دندان ها پلاک روی دندان ها را به صورت کامل از بین می برد.در این روش یک اسپری هوا،سدیم بی کربنات و جت اب برای از بین بردن پلاک های دندان و لکه ها استفاده میشود.

مراقبت های پس از جرم گیری و بروساژ دندان

*بعد از جرمگیری و بروساژ دندان حتما از دهانشویه ی مخصوصی که دکتر تجویز میکند باید تا یک هفته استفاده شود چرا که برای زخم هایی که ناشی از جرم گیری است موثر است و بعد از یک هفته مصرف دهانشوییه قطع شود.

*درصورتی که دندان پس از جرم گیری حساس بشود،جای نگرانی نیس.بعد از مدتی این مشکل رفع خواهد شد

*با اصول و دقت مسواک زدن یکی از اصل های مهم جلوگیری از جرم گیری دندان است

*حتما حداقل سالی یک بار جرم گیری دندان را در برنامه های بهداشتی خود قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *