کدام دارو ها برای دهان و دندان مفید نیستند

عوارض داروها برای دندان و دهان

داروها به طور کل برای درمان و بهبود استفاده می شود . ولی همه داروها چه خوراکی و چه  تزریقی می توانند همراه با عوارض جانبی باشند ، داروهای بسیار زیادی شناخته شده که عوارض جانبی بر روی دهان و دندان داشته باشند .

عوارض داروها برای دندان چه هستند

داروهایی که برای درمان سرطان، فشار خون بالا افسردگی،درد شدید ، آلرژی و حتی سرماخوردگی استفاده می شوند ، می تواند تاثیر منفی بر سلامت دندان بگذارد. به همین دلیل دندانپزشک خود را همیشه در مورد تمام کلیه داروهایی که استفاده  می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و مکمل ها مطلع کنید .

خشکی دهان

بعضی از داروها باعث می شوند که میزان بزاق در دهان کاهش یابد  که درنتیجه باعث خشکی دهان می شود . کمیود بزاق در دهان  ، ممکن است بافت های دهان تحریک شده و ملتهب شوند و این التهاب ممکن است باعث ابتلا به عفونت ، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه شود .

داروهایی که منجر به خشکی دهان می شوند بیش از 400 نوع هستند .و گاها خشکی دهان عارضه جانبی برخی از داروهای شیمی درمانی است .در ابنجا ما اسم بعضی از داروها که اثر جانبی آنها خشکی دهان است را آورده ایم .
آنتی هیستامین ها – داروهای ضدافسردگی – داروهای ضدجنون – داروهای بیمار پارکینسون – داروهای بیماری آلزایمر – اسپری های ریه – داروهای فشار خون و قلب مانند آنزیم مهارکننده های تبدیل کننده آنژیوتانسین ، مسدودکننده های کانال کلسیم ، مسدودکننده های بتا ، داروهای ریتم قلب و دیورتیک ها _ داروهای تشنج-ایزوترتینویین که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرند – داروهای ضداضطراب – داروهای ضدتهوع و ضداسهال- داروهای ضددرد مخدر مانند اسکوپولامین، برای جلوگیری از بیماری حرکت- داروهای ضداسپاسم

عفونت های قارچی دهان

بعضی از انواع اسپری های دهانی که برای  درمان بیماری آسم استفاده می گردنند حاوی ترکیبات کورتونی هستند که سبب عفونت قارچی( کاندیدیازیس )دهانی می شوند . برای جلوگیری از این عارضه جانبی توصیه می شود  بعد از استفاده از اسپری یک لیوان آب غرغره شود  و دهان شسته شود.

عوارض داروها برای دندان و دهان

التهاب لثه (هایپرپلازی لثه)

بعضی از داروها هم گاها عامل  رشد بیش از حد بافت لثه شده . در بیماری «هایپرپلازی لثه» بافت لثه متورم شده و به رشد بیش از نسبت به دندان شروع می کند. رشد بیش از اندازه لثه باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال می شود . بافت لثه متورم شده یک محیط مناسب برای باکتری ها می باشد ، که می تواند به نسوج اطراف صدمه بزند.
برخی از این داروها  شامل :

• داروهای ضد تشنج یا  فنی تویین
  • سیکلوسپورین، یک داروی سرکوب کننده ایمنی که برای جلوگیری از رد پیوند استفاده می گردد.
  •  داروهای فشار خون  شامل نیفدیپین، وراپامیل، دیلتیازم و آملودیپین

احتمال بروز عوارض جانبی در مردان بیشتر است . به علاوه  داشتن پلاک دندانی این خطر را افزایش می دهد . پس بهتر است که  به بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری بدهید.

قسمت دوم