درد دندان

دندان درد های ساده را با تمیز کردن جرم بر روی دندان ها و شستشوی دهان و دندان تسکین داد.گاهی وقت ها ممکن است دلیل دندان درد ساده،گیر افتادن یک جسم خارجی کوچک میان دو دندان باشد.این را در نظر داشته باشد که برای تسکین درد دندان و یا درمان بیماری های دهان و دندان آسپیرین را در بین دندان و لثه قرار ندهید زیرا آسپرین در این محل می تواند آسیب شدیدی به بافت لثه وارد کند.

کنده شدن دندان

اگر دندان شما کنده شده سعی کنید که آن را به داخل جایگاه (ساکت) خود برگردانید و بدون معطلی به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر خودتان نمی‌توانید دندان را در جایش قرار دهید، دندان را از سمت تاج آن (نه از طرف ریشه) بگیرید و آن را در یک ظرف حاوی شیر گرم، آب نمک گرم یا بزاق خود قرار دهید و سریعاً به اورژانس دندانپزشکی یا به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکسته شدن دندان

بهترین کار برای دندان شکسته آن است که دهان خود را با آب گرم بشویید و یک بسته یخ یا کمپرس سرد روی دهان خود بگذارید. برای کاهش ورم صورت می‌توانید از قرص ایبوپروفن استفاده کنید. اگر شکستگی دندان در حد جزئی باشد، می‌توان آن را به سادگی ترمیم کرد و یا در صورت لزوم و در شرایطی که آسیب شدیدی به مغز دندان وارد نشده باشد، دندانپزشک می‌تواند مینای دندان را بازسازی کند.

آبسه دندان

آبسه شامل یک توده چرکین است که معمولاً به خاطر ایجاد نوعی عفونت و گسترش باکتری‌های عفونت‌زا از ناحیه ریشه دندان به بافت‌هایی که دقیقاً در زیر دندان قرار دارند، ایجاد می‌شود.

به طور کلی آبسه دندان در شرایطی ایجاد می‌شود که مغز دندان دچار عفونت یا ورم شود. مغز دندان در عمق ساختار دندان واقع شده است و از تاج تا ریشه امتداد دارد.

در صورتی که داروهای آنتی‌بیوتیک در درمان آبسه مؤثر نباشد و عفونت ایجاد شده در محل آبسه به مغز دندان یا بافت استخوانی زیر آن آسیب شدیدی رسانده باشد، ممکن است برای درمان آن نیاز به عصب‌کشی باشد. در طی عمل عصب‌کشی، بافت آسیب‌دیده مغز دندان برداشته می‌شود و به جای آن یک ماده مصنوعي و سالم قرار می‌گیرد.

پوسیدگی و حفره های دندان

پوسیدگی دندان می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. در اصطلاح پزشکی، حفره‌های دندانی به پوسیدگی‌هایی گفته می‌شود که در اثر وارد شدن نیروهای مخرب در طي زمان طولانی بر روی ساختارهای دندان از جمله مینا و لایه‌های داخلی عاج دندان ایجاد می‌شود.

این نیروهای مخرب می‌تواند شامل مواجهه مکرر دندان با مواد غذایی شیرین و غنی از قندها و کربوهیدرات‌ها باشد. اگر این مواد به خاطر مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان در فضای دهان و بین دندان‌های شما باقی بماند، به سرعت در این محل تجزیه می‌شود و شرایط مساعدی را برای فعالیت باکتری‌ها فراهم می‌کند. نتیجه فعالیت باکتری‌ها، تشکیل لکه‌های چسبنده بی‌رنگ و مخربی بر روی سطح دندان‌ها می‌باشد که به آن پلاک گفته می‌شود. در صورتی که حفره‌ها و پوسیدگی‌های دندان به موقع تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند منجر به مشکلات شدیدتری شود که احتمالاً برای درمان آن باید از روش‌های پیچیده‌تری مانند عصب‌کشی دندان استفاده کرد.