بیماری لثه

عفونت باکتریایی ناشی از پلاک به لثه‌ها، استخوان و رباط‌های نگهدارنده دندان حمله می‌کند. مرحله اولیه بیماری لثه جینجیویت و مرحله پیشرفته پریودنتیت نام دارد. نیمی از بزرگسالان با بعضی از نشانه‌های جینجیویت مواجه می‌شوند. کوتاهی در رعایتبهداشت دهان و دندان  ابتلا به بیماری‌های سیستمی کاهش دهنده مقاومت در برابر عفونت، سیگار کشیدن و بارداری از عامل‌های خطر بیماری لثه به شمار می‌آید.

چکار کنیم: بیماری لثه در مراحل اولیه را می‌توان با مسواک زدن و نخ کشیدن معکوس کرد. دندانپزشک جرم گیری عمقی را در اطراف دندان‌ها و زیر خط لثه انجام می‌دهد. اگر بیماری آن‌قدر پیشرفت کرده باشد که به لثه‌ها و استخوان آسیب بزند، دندانپزشک پیوند لثه را توصیه می‌کند.

بوی بد دهان (هالیتوز)

بوی بد دهان مشکلی ناراحت کننده است که از علل مختلفی نشأت می‌گیرد. رژیم غذایی و کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بیماری لثه و بوی بد دهان می‌شود. بوی بد دهان گاهی پی‌آمد ابتلا به بیماری‌های دیگری چون دیابت، عفونت ریه یا خشکی دهان است.

چکار کنیم: رعایت بهداشت دهان و دندان، یعنی مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و جرم گیری منظم از ابتلا به بیماری لثه و بدبو شدن دهان جلوگیری می‌کند. استفاده از پاک کننده زبان نیز برای داشتن دهانی خوشبو توصیه می‌شود.

خشکی دهان

خشکی دهان از کاهش جریان بزاق در دهان نشأت می‌گیرد. این مشکل بسیار ناراحت کننده است و چون آب دهان باکتری‌های مضر را دور می‌کند، خشکی دهان احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

چکار کنیم: ژل‌های مرطوب کننده دهان یا بزاق مصنوعی عملکرد غدد بزاقی را بهبود می‌دهد. اگر فکر می‌کنید دچار خشکی دهان هستید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

سرطان دهان

توده بدون درد، قرمز کمرنگ و کوچک درون دهان نخستین علامت سرطان دهان است. دندانپزشک سرطان دهان را به راحتی با معاینه و لمس اطراف دهان، سر و گردن غربالگری می‌کند.

چکار کنیم: سیگار کشیدن را ترک کنید و از دندانپزشک بخواهید که غربالگری سرطان دهان را در هر ویزیت انجام دهد. حتی افرادی که اکثر یا تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، نیز باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا از مناسب بودن دندان مصنوعی خود مطمئن شوند، تحریک مزمن یکی از عامل‌های خطر سرطان دهان محسوب می‌شود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *