از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی

از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی


از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی

در این مقاله سعی داریم تا نکاتی را به شما بگوییم تا بتوانید ترس کودکان خود را از دندانپزشکی کاهش دهید تا راحتتر بتوانید معاینات دندانپزشکی را برای انها انجام دهید و در نتیجه کودکانتان  دندان های سالم تری داشته باشند .

از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی
از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی

نکاتی برای از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی

  •  در مراجعات اولیه بهتر است درمان های ساده تری مانند فلوراید تراپی یا پرکردگی های کوچک که زمان کمتری نیاز دارند و نیاز به بی حسی ندارد انجام گیرد . عصب کشی و کشیدن درمان های سختی هستند و همکاری زیاد تری می طلبد و بهتر است در جلسات بعدی انجام گیرند .
  •  هنگام مراجعه، سعی شود کودک گرسنه ، تشنه یا خسته و یا بیمار نباشد . این موضوع برای ارتباط برقرار کردن با کودک بسیار مهم است . به این منظور می توانید از خورداکی مورد علاقه کودک قبل از مراجعه استفاده کنید و پس از آن دندان ها مسواک شده باشد.
  • قبل از مراجعه سعی کنید كودك حس كند دندانپزشك دوست اوست و قصد كمک و كاهش درد را دارد . متوجه باشید كه اضطراب و ترس شما به راحتى به كودک منتقل می شود.پس از خاطرات بد خودتان درمطب دندانپزشکی در گذشته شحرفی نزنید .
  • از به کار بردن کلماتی که نقش تنبیه کننده برای دندانپزشک القا کند ، خوداری کنید . باید این واقعیت را بپذیریم که برخی از درمان های دندانپزشکی ناراحت کننده هستند . نباید آنرا پیچیده تر کرد .به عنوان مثال : “اگه مسواک نزنی می برمت دکتر تا امپول بزنه دندونت رو بکشه ” باعث ترس کودک می شود .
  • اگر كودک در مورد دندانپزشکی سؤال پرسید ، نبايد توضيح دقيق داد . توضيح دقيق موجب افزايش ترس و اضطراب و عدم همكارى كودک شده . هر گونه ترس كودک را با دندانپزشك در ميان بگذاريد .
  • از کاربرد واژه های مانند آمپول ، سوزن ، مته و غیره پرهیز کنید.
  •  قبل از درمان به كودک قول جايزه ندهيد. ممكن است كودک هدف والدين را غلط برداشت کند و تصور كند جايزه به دليل آن است كه ملاقات دندانپزشكى سخت و ترسناک است. بايد در انتهای كار كودک را غافلگير کنید  و به او جايزه داد.البته جایزه نباید غیر معمول باشد چراکه کودک ممکن نتیجه بگیرد هرچه اضطراب بیشتری نشان دهد جایزه بزرگتری میگرد .
  • در انتهای کار بعضى كودكان مى خواهند والدين از آوردن آنها به دندانپزشكى احساس گناه كنند. بنابراين خود را به شکل قربانى نمايش مى دهند ،که بايد جلوى اين نمايش را گرفت و كودک ياد بگیرد كه با خنده برگردد .
  • عدم حضور والدین حین درمان در موارد زیادی سبب کمک به رفتار مثبت کودک می شود ، زیرا مطابق اصول اثبات شده روانشناسی ، کودک درحضور والدین تنها به دنبال جلب توجه و ترحم والدین است و با دندانپزشک رابطه خوبی برقرار نخواهد کرد . از سوی دیگر دندانپزشک با وجود والدین تمرکز کمتری در ارتباط با کودک و در انجام درمان خواهد داشت . درنهایت این تشخیص به عهده دندانپزشک است که حضور یا عدم حضور والدین را تعیین کند.
از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی
از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *