دلایل ترس از دندانپزشکی بزرگسالان

عواملی که سبب ترس از دندانپزشکی هستند متفاوت هستند ولی  تمام آن‌ها راه‌حل دارد

دلایل ترس از دندانپزشکی

ترس از سرسوزن

رایج ترین دلیل ترس از دندانپزشکی ترس از درد سرسوزن است که غالبا به یک خاطره روانی برمی‌گردد که معمولا باعث ترس شده . هرچند برخی افراد اصولاً به‌راحتی از هر چیزی میترسند از سرسوزن دندانپزشکی هم ترس دارند . علت اصلی ترس از سرسوزن درد ناشی از آن است.

خاطره بد از دندان پزشکی

افرادی که روزی به دندانپزشکی مراجعه کرده‌اند و به هر علت کارشان همراه با درد بوده که تحمل آن را نداشته‌اند، از مراجعه مجدد به دندانپزشک هراس دارند

عدم آگاهی از کار دندانپزشک

زمانی که بیمار از کار دندانپزشک آگاهی نداشته باشد خصوصا اگر آن کار را تا به حال انجام نداده باشد یا با دندانپزشک آشنایی نداشته باشد ناخودآگاه در او ترس به وجود می‌آید که باعث می شود به‌ راحتی به دندانپزشکی مراجعه نکنند .

دلایل ترس از دندانپزشکی بزرگسالان

ترس از وسایل دندانپزشکی

برخی از افراد هستند که اظهار می‌ کنند از صدای مته دندانپزشکی میترسند و یا وقتی به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کنند و صدای مته دندانپزشکی را از سالن انتظار می‌شنوند، می‌ترسند. این احساس که این مته در دندان او کار کند بیمار را هراسان کرده که ریشه روانی دارد و بایستی با توجیه و توصیف این موضوع را حل کرد.

ترس از برخورد دندانپزشک به خاطر تعداد پوسیدگی زیاد

در بعضی از مواقع  بیمار به علت تعداد پوسیدگی زیاد که میتواند ناشی از ترس دیر مراجعه کردن به دندانپزشک است نگران هستند که برخورد مناسبی با او نشود و ناخودآگاه هراس دارد که به دندانپزشک مراجعه کند.

بد بو بودن دهان

در مواردی هم که فرد احساس کرده دهانش بوی بد میدهد و اطرافیانش مرتب او را سرزنش کرده و یا گوشزد می‌کنند و او هرچه سعی می‌کند مشکل حل نمی‌شود و درنهایت به این نتیجه می رسد که به دندانپزشک مراجعه ‌کند اما همین که نگران بوی بد دهان خود میشود می‌ترسد به دندانپزشک مراجعه کند که او را سرزنش کند یا خجالت می‌کشد که مشکل خود را مطرح کند.

احساس  نگرانی و اضطراب تا حد ترس از خفگی

برخی افراد در حین کار دندانپزشک نمی‌توانندخود را کنترل کنند و مرتب احساس می‌کنند که در حال قورت دادن آب و یا مواد داخل دهانش است و گاهی احساس خفگی کرده و مانع کار دندانپزشک شده و مرتبا کار را قطع می‌کنند. که این ناشی از اضطراب و استرس است .
این احساس حتی گاهی با حالت تهوع در نوع شدید آن نیز مواجه میشود و حتی باعث استفراغ هم میشود که این دسته افراد از مراجعه به دندانپزشکی در نوبتهای بعدی واهمه و ترس دارند .

ترس از آلودگی و وسواس

عده‌ای از بیماران به علت نگرانی از مبتلا شدن به بیماری‌هایی که مرتب درباره‌ی آنها شنیده اند، ترس دارند به دندانپزشکی مراجعه کنند . ممکن است بخاطر ترس از هپاتیت و یا ایدز، مرتب مطالعه کنند یا بخوانند یا بپرسند.

در مواردی هم بخاطر داشتن وسواس مدام می‌پرسند که وسایل آلوده هست یا خیر؟ برای این دسته افراد زمان زیادی لازم است تا راضی شوند به دندانپزشکی مراجعه کنند و ترس از آلودگی سبب می‌شود که دندان هایشان بشدت پوسیده شوند.