با بیماری لثه آشنا شویم

  لثه سالم چه خصوصیاتی دارد؟

لثه سالم دارای قوای محكمی بوده و كاملاً بر روی استخوان چسبیده است همچنین در محل تماس با دندان كاملاً صاف و دارای لبه تیز می باشد. رنگ لثه سالم صورتی است،‌ولی در برخی افراد كه رنگ چهره تیره دارند،‌ روی لثه آنها هم لكه های قهوه ای رنگ دیده می شود. اگر سایر علایم لثه سالم مشاهده می گردد و فقط رنگ آن قهوه ای است این لثه هم سالم می باشد.

علت ایجاد بیماری لثه چیست؟

وقتی پلاك میكروبی در كنار لثه باقی بماند با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می رساند. هرچه پلاك مدت طولانی تری بر روی دندانها بماند،‌ مواد سمی بیشتری ترشح شده و آسیب به لثه بیشتر خواهد شد. بتدریج با رسوب مواد معدنی در پلاك، جنس پلاك سخت تر شده و به صورت لایه آهكی سختی به دندان می چسبد. به این لایه آهكی كه به رنگ سفید، زرد یا قهوه ای رنگ می باشد جرم گویند. جرم پس از تشكیل به دلیل سطح خشن و ناصافی كه دارد باعث تجمع بیشتر پلاك بر روی دندانها شده و بیماری لثه را شدید تر می كند.

نشانه های بیماری لثه در آغازبیماری

لثه قرمز رنگ و پرخون شده و همچنین لبه های تیز لثه حالت تورم پیدا كرده و برجسته می شود. قوام لثه نیز شل می گردد و در هنگام خوردن میوه های سفت و یا مسواك زدن خونریزی میكند. معمولاً در این مواقع فرد از مسواك زدن خودداری می كند،‌كه این مسأله باعث شدیدتر شدن بیماری لثه می گردد. در این حالت به بیماری لثه، التهاب لثه یا ژنژیویت می گویند. وقتی بیماری ادامه پیدا كند،‌ لثه شروع به تحلیل رفتن می كند.

منظور از تحلیل رفتن لثه،‌این است كه لثه به طرف ریشه دندان كشیده می شود. به تدریج بیماری از لثه عبور كرده و به نواحی زیرین یعنی استخوانهای دور دندان سرایت می كند و باعث تحلیل رفتن استخوان نیز می شود. با شروع تحلیل استخوان، دندانها بتدریج لق شده تا زمانی كه با كوچكترین فشاری دندان كنده می شود.

با بیماری لثه آشنا شویم
با بیماری لثه آشنا شویم

پیشگیری و درمان بیماری لثه

مسواك كردن مرتب و به روش صحیح،‌همانگونه كه باعث سلامت دندانها می شود،‌سلامت لثه ها را نیز تأمین می كند. برخلاف تصور برخی از مردم كه با شروع بیماری لثه و خون ریزی از آن در هنگام مسواك كردن،‌استفاده از مسواك را ترك می كنند،‌باید گفت در این هنگام مسواك كردن را بایستی بادقت و توجه بیشتری انجام داد.

حتی لازم است تعداد دفعات مسواك كردن را ببیشتر كرد. معمولا در خیلی ار موارد مسواك كردن صحیح باعث بهبود بیماری لثه می شود همینطور استفاده از نخ دندان در سلامت لثه ها بسیار مفید است زیرا پلاك میكروبی در نواحی بین دندانی تجمع بیشتری دارد و برداشتن آنها توسط نخ دندان،‌به سالم ماندن لثه ها كمك می كند. استفاده از دهان شویه آب نمك ( نصف قاشق چایخوری نمك در یك لیوان آب جوشیده سرد شده ) همراه با ماساژ لثه ها نیز مؤثر می باشد، اگر بر روی دندانها جرم تشكیل شده باشد، لازم است حتماً دندانها جرم گیری شوند. برخی از مردم جرم گیری را برای مینای دندان مضر می دانند .

ولی برخلاف تصور آنها،‌جرم گیری نه تنها برای دندان ضرری ندارد، بلكه با برداشتن مواد خشن و پلك میكروبی از سطح دندان ، به سلامت لثه ها نیز كمك می كند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *