سوالات دندانپزشکی کودک

تمام والدین، مشتاقانه برای رویدن اولین دندان های کودکشان صبر میکنند با دیدن اولین دندان بسیار خوشحال میشوند. اما داشتن هر چیز در این دنیا، همراه با مسئولیت های خاص خودش است. رویدن اولین دندان های کودک، مصادف است با شکل گیری سوالات زیادی در ذهن والیدن. در این مقاله به رایج ترین سوالات دندانپزشکی کودک میپردازیم که اغلب والدین به دنبال جواب آن ها هستند. با ما همراه باشید.

زمان رویش اولین دندان

به طور معمول اولین دندان هایی که از لثه بیرون می آیند، دندان های نیش پایینی هستند. این دندان ها معمولا در شش ماهگی پدیدار میشوند و تا سه سالگی تمام دندان های کودک نمایان میشوند. یادتان باشد که همیشه رویش دندان ها به این صورت نیستند در مواردی اولین دندان تا 15 ماهگی نیز نمی رویند و در مواردی، اولین دندان در سه ماهگی می روید.

زمان افتادن اولین دندان

سوالات دندانپزشکی کودک

معمولا در شش سالگی، دندان های اولیه ( شیری ) بچه ها شروع به افتادن ( لق شدن ) میکنند. به کلمه ” معمولا ” دقت ویژه کنید. گاهی تا 7 سالگی اتفاق خاصی نمی افتد و بعد از آن دندان های جلو شروع به لق شدن میکنند. اما در صورتی که دندان های اولیه کودک، بسیار زودتر از 6 سالگی شروع به افتادن کنند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید، چرا که از دست رفتن زودهنگام دندان ها میتواند مشکل ساز باشد.

چه موقع باید مسواک زدن را به کودک آموخت

نه تنها مسواک زدن، بلکه نخ دندان کشیدن را نیز باید به کودکانتان بیاموزید. تا هشت یا نه سالگی همیشه در کنار آن ها باشید تا مطمئن شوید آن ها به درستی مسواک میزنند. اما معمولا در سن دو سالگی میتوان آموزش مسواک زدن را شروع کرد و نخ دندان کشیدن را معمولا در  سه یا چهار سالگی میتوان به کودکان به خوبی آموزش داد. حتی قبل از آموزش مسواک زدن به کودکان، باید خود والیدن نسبت به حفظ پاکیزگی دهان کودک، مبادرت کنند. قبلا در مقاله ای به آموزش مسواک زدن به کودکان پرداخته ایم که خواندن آن به شما توصیه میشود.

چه موقع باید کودکمان را به نزد دندانپزشک ببریم ؟

با رویش اولین دندان های شیری، بهتر است که کودکتان را به نزد دندانپزشک ببرید تا دندان هایش معاینه شوند. همچنین آشنا کردن کودک با محیط دندانپزشکی از همان ابتدا بسیار خوب و توصیه شده است. همچنین قبلا مقاله ای به کودکان اوتیسم اختصاص داده ایم که خواندن آن به والدین کودکان اوتیسم توصیه میشود.

چه موقع از خمیر دندان های فلوراید دار به کودکانمان بدهیم ؟

خوردن فلوراید و خمیردندان هایی که فلوراید دارند، میتواند بسیار مضر باشد. برا همین ابتدا باید دندان هایش کودکانتان را با خمیردندان مخصوص کودک تمیز کند. هنگامی که کودک توانست خمیردندان را در دهانش نگه دارد و آن را به بیرون بریزد، میتوان از خمیردندان های حاوی فلوراید به او داد.

قطره آهن برای دندان ها مضر است ؟

بسیاری از کودکان از قطره آهن استفاده میکنند. اما استفاده از قطره آهن باعث پوسیدگی دندان نمیشود بلکه تنها رنگ دندان را تغییر میدهد. به هر حال لازم است تا پس از مصرف قطره آهن، دندان های کودکتان را پاک کنید.

 

در آینده به  بخش دیگر سوالات دندانپزشکی کودک پاسخ خواهیم داد و سوالات دندانپزشکی کودک را تنها به یک مطلب کوتاه خلاصه نخواهیم کرد.

 

از کانال آپارات ما بازدید کنید.

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *