سطح زبان

سطح زبان انسان به طور طبیعی دارای دانه های زیادی بر روی سطحش است. این دانه ها را پاپیلا یا در اصطلاح عامیانه “پرز های زبان” می نامیم. گاهی دانه هایی غیر عادی روی سطح زبان به وجود می آیند که فرد را بسیار نگران میکنند. وجود دانه های غیر عادی روی سطح زبان میتواند به دلایل مختلفی باشد. از حساسیت تا سرطان زبان و دهان. قبل از هر چیز ضروریست تا خونسردیمان را حفظ کنیم و به متخصص مراجعه کنیم. با ما همراه باشید و مقاله های قبلی ما را نیز مطالعه کنید.

چرا روی سطح زبان به طور طبیعی دانه وجود دارد ؟

همه میدانند که به کمک زبان میتوانیم مزه ها و طعم های مختلف را احساس کنیم و بچشیم. دانه های روی زبان حاوی سلول های چشایی هستند که به ما امکان مزه کردن غذا را میدهند. وجود این دانه ها بر روی زبان که با چشم انسان قابل رویت هستند طبیعی است .

به وجود آمدن دانه های غیر طبیعی روی سطح زبان

اما گاهی تعداد زیادی دانه به شکل غیر طبیعی رو زبان تشکیل میشوند. از جمله دلایل تشکیل شدن این دانه ها به عوامل زیر میتوان اشاره کرد:

  • زخم شدن، سوختن و آسیب دیدن زبان: به دنبال آسیب دیدن زبان ممکن است دانه یا دانه هایی روی قسمت آسیب دیده تشکیل شوند که پس از گذشت چند روز به حالت طبیعی بر خواهند گشت.
  • هرپس دهان از جمله بیماری های عفونی است که به شدت واگیر دار است و از طریق آب دهان منتقل میشود. این بیماری باعث رشد دانه های غیر عادی بر روی زبان و محیط دهان میشود.
  • آفت نیز از دیگر بیماری هایی است که باعث تشکیل شدن دانه یا دانه هایی در داخل دهان میشود.
  • آلرژی نیز میتواند یکی از دلایل پیدا شدن دانه های غیر طبیعی بر روی سطح دهان باشد. به یاد داشته باشید در مواقعی که آلرژی همراه با تنگی نفس، کهیر و یا تورم لب ها و گونه ها باشد باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.
  • سرطان نیز در مواقع نادری میتواند دلیل پیدا شدن دانه های مختلف داخل دهان باشد.
  • سفلیس.
  • سل.

موارد بالا از جمله دلایل رویدن و بزرگ شدن دانه های سطح دهان هستند. هر چند که دلایل دیگری نیز میتواند در پیدایش این دانه ها موثر باشد. توصیه میشود برای پیشگیری از مشکلات جدی و همچنین برای آرامش خاطر در صورتی که با دانه های غیر عادی بر روی سطح دهان یا هر جای دیگر دهان مواجه شدید برای یک معاینه ساده به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت

سطح زبان

به یاد داشته باشید که نباید سر از خود و بدون تشخیص علت دقیق، از دارو ها و روش های درمانی استفاده کنید. در مواقعی استفاده از دهان شویه هایی که حاوی الکل باشند اثر معکوس بر جای خواهند گذاشت. بیشتر آب بنوشید و سعی کنید دهانتان را با محلول آب نمک بشویید.

 

لطفا از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *