سومین دندان آسیا را دندان عقل می گویند. از انجاییکه این دندان حدوداً در 17 سالگی  و همزمانی آن با بلوغ عقلی است، به همین علت آن را دندان عقل نام داده اند. چهار دندان عقل در 2 فک هر انسان وجود دارد که در واقع آخرین دندان ها در قوس فکی هستند.

این دندان ممکن است در برخی افراد رشد نکند. زیرا جوانه‌های دندان عقل در بعضی افراد در زمان جنینی تشکیل نمی‌شود.

اگر فک برای دندان عقل جا نداشته باشد یا پوسیدگی ایجاد شده باشد و ترمیم به نفع دندان نباشد، دندان جراحی یا کشیده می‌شود.

از آنجا که دندان عقل دیرتر درمی‌آید، با زاویه خارج شده یا دچار پوسیدگی می‌شود و معمولا در فک، جایی برای رویش آن وجود نداشته و نقش زیادی هم در جویدن ندارد، لازم است از حفره دهان خارج شود.

 

در این موارد، دندان عقل باید از طریق جراحی خارج شود:

ایجاد عفونت لثه پوشاننده روی دندان

ایجاد پوسیدگی برای دندان جلویی

بر هم زدن نظم دندان قدامی و روی هم آوردن آنها

ایجاد مسیر بد برای کارهای پروتزی

روش کشیدن دندان عقل چگونه است؟

بعد از تزریق بی‌حسی، در صورتی که دندان عقل کاملاً رویش یافته باشد و تاج دندان به طور کامل مشخص باشد، روش درآوردن آن مانند سایر دندان ها است. ولی دندان‌های نهفته و نیمه نهفته را به روش جراحی از دهان خارج می‌کنند. کشیدن دندان عقل در سنین نوجوانی راحت‌تر انجام می‌شود؛ چون استخوان اطراف دندان ضخامت و استحکام کمتری دارد.

 

آمادگی برای جراحی :

ممکن است مجبور شوید چند روزی از محل کار خود یا مدرسه مرخصی بگیرید تا زمان کافی برای استراحت داشته باشید. قبل از جراحی به اندازه کافی خواب و استراحت داشته باشید آرامش خودرا حفظ کنید و در صورتی که اضطراب دارید پس از مشورت با جراح ـ قبل از جراحی از قرص های آرام بخش استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *