حرکت میکنند

شاید تا به حال شنیده اید که در صورت انجام فلان عادت غلط، فرم فک و دندان ها به هم میریزد. در مقاله قبلی به اثرات جانبی نایت گارد ها اشاره کردیم و گفتیم بهتر است برای کاهش این اثرات از نایت گارد های سفارشی استفاده کنید. اما سوالی که پیش می آید این است که تا چه سنی دندان ها جا به جا میشوند و حرکت میکنند ؟ در این مقاله دلایل حرکت کردن دندان ها را بررسی میکنیم و به شما میگوییم که تا چه سنی دندان ها میتوانند در فک شما حرکت کنند. با ما همراه باشید و مقاله های قبلی ما را نیز از دست ندهید.

رشد دائمی فک ( پایین )

فک پایین که دندان های ردیف پایینی بر روی آن قرار گرفته اند، پیوسته در حال رشد کردن است. شاید قبول این موضوع برایتان سخت باشد اما حقیقت دارد. قسمت پایینی فک همواره در حال رشد کردن است. این پدیده باعث فشردن دندان های پایینی بر روی دندان های بالایی میشود و میتواند باعت تغییر فرم دندان های جلوی ردیف پایین به سمت داخل و دندان های جلویی ردیف بالا به سمت خارج از دهان شود.

عرض فک پایین به مرور زمان کمتر و کمتر میشود

بله، فک پایین با گذشت زمان عرض گذشته را حفظ نخواهد کرد شروع به باریک و باریک تر شدن میکند. این پدیده باعث به هم ریختن فرم دندان های پایین و مخصوصا دندان های جلویی ردیف پایین میشود.

دندان قروچه

دندان قروچه از عوامل اصلی فرسایش مینای دندان و لثه هاست. در نتیجه این فرسایش ها احتمال تغییر فرم دندان ها وجود دارد. مقاله های مختلفی در مورد براکسیسم ( دندان قروچه ) نوشته ایم که خواندن آن ها به شما توصیه میشود. اما به طور خلاصه دکتر با تجویز دارو های آرامش بخش و نایت گارد مشکل دندان قروچه را تا حدودی و یا به طور کل برطرف میکند.

از دست دادن دندان ها

دندان ها همیشه به سمت حرکت به سمت جلوی دهان هستند. اگر برای مثال یک از دندان های ردیف جلو، پایین را بکشیم. دندان بالایی آن به سمت پایین حرکت میکند و بیشتر از لثه به بیرون می آید. همچنین دندان های کناری دندان کشیده شده نیز به سمت پر کردن فضای خالی حرکت میکنند. بهتر است پس از کشیدن دندان با مشاوره دندانپزشک از ایمپلنت یا درمان های مشابه استفاده کنید. چرا که از دست دادن یک یا چند دندان در کنار تاثیر منفی بر زیبایی چهره، باعث نقص در عملکرد گوارش و جویدن غذا میشود. همچنین از دست دادن دندان ها غالبا با مشکلاتی مانند از دست دادن اعتماد به نفس و افسردگی همراه است.

بیماری های لثه و دهان

بیماری هایی که باعث ضعیف شدن بافت لثه و فک میشوند نیز در نهایت باعث از دست رفتن و یا حرکت کردن دندان ها میشوند. باید بهداشت دهان را به خوبی رعایت کرد و حداقل هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کرد. به یاد داشته باشید که بیماریی هایی مثل کیست های فکی و سرطان دهان با علائم خفیفی ظهور میکنند و در مراحل ابتدایی بسیار ساده درمان میشوند. اما اگر زمان با ارزش از دست برود، آثار جبران ناپذیری از این بیماری های بر جای خواهد ماند.

درمان ارتودنسی

حرکت میکنند

ارتودنسی راهی برای برگرداندن زیبایی به دهان است. با اعمال فشار کمی در مدت زمان نسبتا بلندی، دندان ها را به فرم منظم و زیبایی که باید داشته باشند، بر میگردانیم.

 

آیا دندان ها دائما حرکت میکنند ؟

به طور کلی دندان ها با افزایش سن همچنان حرکت میکنند. حتی مثلا تغییرات لب ها نیز باعث تغییر فرم دندان های جلویی میشوند و اینگونه نیست که دندان ها همیشه فرم زیبای خود را حفظ کنند.

 

لطفا از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

 

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *