آنکیلوز دندان یک اختلال نادری می باشد که در آن دندان به استوان فک جوش می خورد و جلوگیری از حرکت یا افتادن ارتودنسی می شود.
نکاتی هستند که باید در مورد آنکیلوز دندان بدانید:
-در طول آنکیلوز،بریج های دندانی باعث از بین رفتن رباط پریودنتال می شوند و ریشه ی دندان به استخوان آلوئولار جوش می خورد.آنکیلوز می تواند بر روی دندان های اصلی و یا شیری اثر بگذارند و باعث فرو رفتن دندان ها می شود.احتمال اسیب دیدن دندان های آسیاب شیری بسیار بیشتر از دندان های آسیاب اصلی از طریق آنکیلوز شدن دندان می باشد.
-بعد از اینکه دندان های اصلی رشد کنند،هر تغییر دیگه ای متوقف می شود.کودکی که در حال رشد می باشد،دندان های فک جوش فرو رفته تر خیلی زود تر از دندان های دیگر پدیدار می شوند.
-آنکیلوز می تواند باعث بد شکلی اسکلت صورت که می تواند شامل کاش ارتفاع صورت باشد یا استخوان های گیج گاهی فکی به جلو بیایند و منجر به از دست رفتن دندان های اسیاب که باعث پوسیدگی و بیماری های پریودنتال می باشد،بشوند.
-ویژگی اصلی آسیاب دوم اینفرا اکلوژن آن است که ممکن است موجب مشکلات بایت شود. در برخی موارد انکیلوز دندان می تواند با کج شدن یا تغییر شکل انگشت پنجم (کلینوداکتیلی) همراه باشد.

نوعی بافت لثه در اطراف ریشه دندان وجود دارد که رباط پریودنتال نام دارد.جنس این بافت لثه ای از فیبر می باشد و و دندان را در حفره ی خود به صورت ثابت نگه می دارد.همچنین این رباط ریشه ی دندان را می پوشاند تا با استخوان تماسی برقرار نشود.

علت آنکیلوز دندان در بزرگسالان

*عفونت دندان یا استخوان فک که ناشی از آسیب شدید می تواند باشد

*عفونت لثه ای که درمان نشده باشد

*فشار آوردن به یک دندان خاص

*کم بودن فضا در لثه

*ژنتیک هم میتواند دلیل آنکیلوز دندان در بزرگسالان باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *