نقش دندان های عقل

از مهمترین سوالاتی که همزمان با رویش دندان های عقل در ذهن افراد شکل میگیرد این است که آیا دندان های عقل نقشی در جویدن غذا دارند؟ نقش دندان های عقل در جویدن غذا همیشه برای افراد، در هاله ای از ابهام قرار داشته، چرا که این دندان ها اکثرا به درستی رشد نمیکنند و حتی وقتی که به طور کامل رشد میکنند نیز در انتهای دهان قرار گرفته اند. آیا دندان های عقل نقش مهمی در جویدن غذا ایفا میکنند ؟ آیا نقش دندان های عقل بسیار پر رنگ و حیاتی است ؟ با ما همراه باشید و مقاله های گذشته ما را نیز مطالعه کنید.

دندان عقل

نقش دندان های عقل

کارشناسان و پژوهشگران بر این عقیده اند که هزاران سال پیش نیاکان ما رژیم غذایی متفاواتی از ما داشته اند و رفته رفته با پختن گوشت و استفاده از غذا های نرم تر، نیاز به داشتن آسیاب سوم ( دندان عقل ) کمتر و کمتر شد. تا جایی که فک انسان دچار تغییر شکل شد و دیگر جایی برای دندان های عقل در آن باقی نماند.

حال دندان عقل به مشکلی تبدیل شده که دیر یا زود باید با آن دست و پنجه نرم کرد. دندان های عقل میتوانند باعث به هم ریختگی فرم دندان های دیگر و واردن کردن آسیب به دندان های مجاور شوند. همچنین این دندان ها میتوانند باعث ایجاد تومور ها و کیست هایی در لثه شوند که باید دندان عقل را خارج کرد. در نهایت به این دلیل که این دندان ها در انتهای دهان قرار گرفته اند، نمیتوان به درستی آن ها را مسواک زد، در نتیجه به سرعت پوسیده میشوند. در مقاله ای مجزا به عوارض کشیدن دندان عقل اشاره کرده ایم.

نقش دندان های عقل

درصد بسیاری از افرادی که به دنبال یافتن نقش دندان عقل هستند، میخواهند بدانند که آیا با کشیدن دندان عقلشان، چیز مهمی را از دست میدهند و یا خیر؟ جواب کوتاه این پرسش “خیر” است. اگر دندانپزشک به شما توصیه کرده که دندان عقلتان را خارج کنید، او تمام جوانب را سنجیده و در نهایت به شما توصیه کرده که دندان عقلتان را خارج کنید. امروزه با پیشرفت علم، کشیدن و حتی جراحی دندان عقل بسیار ساده و راحت تر از گذشته شده. کشیدن دندان عقل که بدون درد انجام میشود و فرد چیز خاصی احساس نمیکند. اما جراحی دندان عقل همچنان نیاز به مراقبت های خاص خود دارد.

در نهایت به پرسش اصلی بر میگردیم ” آیا دندان های عقل نقش مهمی در جویدن غذا دارند؟” خیر، دندان های عقل کاربر کم رنگ تری نسبت به دیگر دندان ها دارند، پس با کشیدن آن ها چیز زیادی را از دست نمیدهید. توجه داشته باشید که اگر دندان های عقلتان بدون مشکل و به صورت کامل از لثه بیرون آمده اند نیازی نیست تا نگران آن ها باشید. هر چند باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت کلی آن ها اطمینان حاصل شود.

 

لطفا از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *