سیاه شدن لثه

سیاه شدن لثه و به طور کلی تغییر رنگ لثه میتواند نشان دهنده مشکلات مختلفی برای سلامت عمومی بدن باشد و لازم است آن را بسیار جدی بگیریم. قبلا به دلایل سیاه شدن دندان پرداختیم و اصطلاح دندان مرده را توضیح دادیم. اما گاهی لثه ها رنگ طبیعی خودشان را از دست میدهند و کمی تیره تر و یا حتی متمایل به سیاه میشوند. امروز و در این مقاله به سیاه شدن لثه ها میپردازیم. با ما همراه باشید و مقاله های قبلی ما را نیز مطالعه کنید.

رنگ طبیعی لثه چه رنگی است ؟

پاسخ به این سوال درست مانند پاسخ دادن به سوال ” رنگ طبیعی پوست چه رنگی است” می ماند. لثه ها با توجه به ژنتیک فرد، رنگ های متفاوتی دارند. گاهی لثه سالم یک فرد با لثه سالم فرد دیگر بسیار متفاوت از همدیگر هستند. برای بررسی سلامتی لثه ها بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشک و معاینه شدن است. دندانپزشک با بررسی دقیق بافت لثه به دنبال هر زخم و پدیده غیر عادی بر روی لثه میگردد. مراجعه منظم به دندانپزشک حداقل هز 6 ماه یکبار، یکی از ضروری ترین اقدامات برای داشتن لبخندی زیبا تر است.

دلایل کلی سیاه شدن لثه ها

سیاه شدن لثه

دلایل مختلفی را میتوان برای سیاه شدن لثه ها ذکر کرد، از جمله:

  • دخانیات و نیکوتین موجود در آن ها از جمله دلایل تیره شدن رنگ لثه ها هستند. احتمالا تیره شدن ناشی از سیگار کشیدن قابل درمان باشد. اما عواقب دیگر مصرف دخانیات مانند سرطان دهان بسیار سخت درمان میشوند.
  • رنگ دانه های طبیعی یا ملانین از جمله دلایل تیره بودن لثه ها و دیگر اعضا بدن هستند.
  • دارو : برخی دارو ها میتوانند باعث تغییر رنگ لثه ها شوند. قبل از مراجعه به دندانپزشک باید بدانید که اهمیت صادق بودن با دندانپزشک بسیار قابل توجه است. دندانپزشک باید بداند چه دارو هایی مصرف میکنید و چه بیماری هایی دارید.
  • آمالگام از آلیاژ هایی است که برای پر کردن دندان ها از آن استفاده بسیار میشود. گاهی دندان هایی که با این آلیاژ پر میشوند ظاهر جالبی به خود نخواهند گرفت. یکی از مشکلات زیبایی آمالگام، تتو آمالگام است که در آینده در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

علاوه بر دلایل بالا، بسیاری از عوامل دیگر میتوانند در تغییر رنگ لثه ها موثر باشند. در صورتی که متوجه توده یا رنگ غیر عادی در دهان خود شده اید باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. البته حفظ خونسردی بسیار ضروری است چرا که در اکثر موارد جای نگرانی نیست و در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود میتوان آن را به سادگی درمان کرد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *