سياهى دندان ناشى از قطره آهن

سياهى دندان ناشى از قطره آهن


سياهى دندان ناشى از قطره آهن
سياهى دندان ناشى از قطره آهن

قطره آهن حاوی یون رنگیست که میتواند در بزاق حل شود و با رسوب و جذب سطحی روی دندان باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای یا سیاه در سطح دندان و خط لثه شود.

آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان‌ها هم می‌شود؟

خير ، علت اصلی پوسیدگی دندان ، باکتری هایست که به علت عدم رعايت بهداشت ايجاد مى شوند.قطره آهن به خودی خود عامل پوسیدگی دندان نیست . شیرین‌کننده‌های این قطره‌ هم  نیز از نوع سدیم‌ ساخارین می باشد که میکروب‌های پوسیدگی‌ زا از آنها تغذیه نمی‌کنند .

قطره آهن سبب پوسیدگی دندان نمی‌شوند مگر اینکه به‌ شکل ثانویه باعث تخلخل درسطح مينا دندان شود و جذب پلاک میکروب به داخل اين تخلل ها افزایش يابد که این موضوع میتواند باعث پوسيدگى شود.

قطره آهن را چطور باید به کودک داد؟

بهتر است که قطره آهن به وسیله قطره‌ چکان در عقب ترین قسمت زبان چکانده شود تا سریعا بلعیده و کمتر با بزاق مخلوط شود . توصیه می‌شودبعد از دادن قطره کمی ‌به کودک آب داده شود تا محیط دهان کاملا تمیز شود. دركودكان بزرگتر میتوان قطره آهن را با آبمیوه‌هایی مانند سیب و پرتقال كه حاوى ويتامين c هستند ، مخلوط کرد و با نی به كودک داد چراکه ویتامین C به افزایش جذب آهن كمک مى كند. شير موجب تداخل در جذب آهن شده پس بهترین زمان استفاده قطره آهن در فواصل بین شیردهی است نه همزمان با آن.
همچنين بعد از خوردن قطره آهن ، دندانهای کودک با گاز مرطوب يا با استفاده از مسواک مخصوص شیرخواران، تمیز شوند.

سياهى دندان ناشى از قطره آهن
سياهى دندان ناشى از قطره آهن

‏ درمان سياهى دندان ناشى از قطره آهن 

  • بروساژ: تغيير رنگ های سطحى غالبا با بروساژ در مطب از بين میروند
  • بليچينگ : برخی از لکه های سیاه که اندکی در مينا نفوذ كرده با استفاده از ژل هاى مخصوص بليچينگ در مطب توسط دندانپزشک از بين میروند . اما اين درمان را معمولا نمیتوان براى کودكان كوچكتر انجام داد.
  • ميكروسايش : برداشتن قسمتى از مينای دندان (خال هاى ايجاد شده) با تراش قسمت هاى سياه توسط فرزهاى نرم
  • ونير كامپوزيت : در صورت عميق بودن تغيير رنگ كليه قسمتها با فرز برداشته شده و با كامپوزيت پوشانده میشوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *