خیلی ها توجه زیادی به بهداشت دهان و دندان هایشان ندارند و در آینده مجبور می شوند بهای این سهل انگاری را بپردازند. عدم رعایت بهداشت مناسب دندان شایع ترین علت بروز مشکلات دندانپزشکی است اما خیلی از این مشکلات با روش های ساده قابل پیشگیری هستند. این مساله درباره تجمع پلاک و تارتار روی دندان هم صدق می کند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، جمع شدن پلاک و تارتار روی دندان ها باعث آسیب دیدن آنها می شود و اگر این موضوع به موقع درمان نشود زمینه را برای آسیب های جدی تر فراهم می کند.

پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان در واقع لایه ای نازک از باکتری های دهانی است که روی دندان ها، لثه ها، زبان، دندان های پر شده، تاج دندان ها، پروتزها و به طور کلی در پوشش داخلی حفره دهان ایجاد می شود. این پلاک ها به تدریج ضخیم و ضخیم تر می شوند و در نهایت لایه زرد رنگی روی دندان ایجاد می کنند. بزاق دهان حاوی مواد معدنی خاصی است که به آسانی توسط پلاک های باکتریایی جذب می شوند و به این ترتیب پلاک کلسیفه و سفت و سخت تر می شود.

با افزایش جذب مواد معدنی توسط پلاک، ماده گچی و سفید رنگی ایجاد می شود که به آن تارتار، کلکولوس یا جرم دندان گفته می شود. تجمع پلاک و تارتار روی دندان ها محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری های دهانی ایجاد و زمینه را برای آسیب دیدگی دندان ها فراهم می کند. این میکروارگانیسم ها از قندها و نشاسته های موجود در خرده های مواد غذایی باقیمانده در دندان ها تغذیه می کنند و در طول این روند فراورده های اسیدی آزاد می کنند.

باکتری های پلاک ساز دهان میزان سموم داخل دهان را هم افزایش می دهند و به این ترتیب راه را برای ابتلای شما به بیماری ها و مشکلات لثه یا پریودنتال فراهم می کنند. تنها راه جلوگیری از ایجاد تارتار و پلاک دندانی رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت همیشگی از دندانهاست.

 

چه عواملی باعث ایجاد تارتار و پلاک دندان می شود؟

دهان ما به طور طبیعی حاوی چندین نوع باکتری خوب و بد است. اگر باکتری های بد یا مضر بیش از حد رشد کنند محیط دهان و دندان از حد طبیعی اسیدی تر و مستعد ابتلا به مشکلات دندانپزشکی می شود. همانطور که گفتیم، عوامل بیماری زای دهان و دندان از قندها و نشاسته های موجود در بقایای مواد غذایی که به دندان ها و لثه ها چسبیده اند تغذیه می کنند.

وقتی باکتری ها ذرات مواد غذایی را می خورند، گلوکوز، ساکاروز و فرکتوز موجود در آنها را به مواد اسیدی زائد تبدیل می کنند. این مواد اسیدی روی مینای دندان اثر رﻣﯿﻨﺮاﻟﯿﺰاسیون یا پوسیدگی به جا می گذارند. اگر دندان ها به مدت طولانی در معرض تماس با این ترشحات اسیدی قرار بگیرند ساختارشان تضعیف و دچار فرسایش تدریجی می شود.

تارتار و پلاک دندان چه علائمی دارد؟

تشکیل پلاک روی دندان معمولا نتیجه عدم رعایت بهداشت و دهان است. اگر سطح دندان پلاک گرفته باشد با زبان کشیدن روی دندان می توان آن را حس کرد. این جرم چسبنده و تا حدودی زبر است و مینای دندان را به رنگ زرد و رنگ پریده نشان می دهد. تشکیل پلاک دندان به خصوص در افرادی که جسته و گریخته مسواک می زنند و به طور منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند بسیار شایع است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به طور مرتب بهداشت دهان و دندان هایتان را رعایت کنید و رژیم غذایی سالم و مناسبی داشته باشید به راحتی می توانید جلوی تشکیل پلاک و تارتارهای دندان را بگیرید. اما اگر با وجود اقدامات خود مراقبتی و رعایت بهداشت باز هم دچار چنین مشکلی شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص می تواند بعد از معاینه و بررسی مشکل نسبت به رفع جرم و پلاک های دندان اقدام کند.

 

 

3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *