جدا کردن کامل دندان از فک،کشیدن دندان  می باشد.کشیدن دندان برای حفظ سلامتی دهان و دندان گاهی اوقات ضروری می باشد.در بعضی مواقع هم مشکلات دندان با پرکردن،عصب کشی و… برطرف می شود و نیازی به کشیدن دندان نمی باشد.

دلیل های کشیدن دندان:

*برای ارتودنسی دندان برای استفاده از بریس گاهی لازم می باشد که دندان مورد نظر کشیده شود تا فضای خالی به دست بیاید.

*برای شیمی درمانی سر و گردن بعضی از دندان ها امکان دارد که عفونت کنند و برای جلو گیری از این اتفاق باید دندان کشیده می شوند.

*در بعضی از مواقع لازم است دندان عقل برای رشد بقیه ی دندان ها کشیده شود.

*هنگامی که دندان بسیار پوسیده باشد،و امکان پرشدگی و یا عصب کشی دندان نباشد و فایده ای نداشته باشد.

روش کشیدن دندان

برای کشیده شدن دندان اول باید محل مورد نظر را با استفاده از دارو های بی حسی و آرامبخش به داخل لثه تزریق و بی حس کرد و بعد از آن اگر دندان در ریشه پنهان باشد،باید اول به چند تیکه تقسیم شود و بعد از آن کشیده شود.

کشیدن دندان به دو روش انجام می شود:

ساده: در مواردی که دندان کاملا قابل مشاهده باشد می‌توان به راحتی آن را توسط دندان پزشک عمومی کشید. این روش برای دندان‌هایی که شدت پوسیدگی  آنها زیاد است قابل استفاده می‌باشد.

جراحی: این روش برای دندان‌هایی است که به صورت عادی قابل مشاهده نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید توسط جراح دهان و دندان انجام شود. در بعضی موارد خاص احتیاج به بیهوش کردن بیمار برای جراحی می‌باشد. بعد از جراحی و کشیدن دندان، متخصص دندانپزشک برای بیمار مسکن تجویز می‌کند.

عوارض کشیدن دندان

• حفره خشک:اگر بعد از کشیدن دندان روی محلی که زخم است، لخته‌ی خون تشکیل نشود، استخوان آن محل در معرض محیط قرار گرفته و بیمار دچار حفره ی خشک می‌شود.
  • درد فک:کشیدن دندان در مواردی کاری سخت و زمان‌بر است. بنابراین به دلیل بی‌حس شدن و طولانی بودن زمان بازماندن فک، ممکن است فک بیمار دچار درد یا کشش شود.