پرکردن دندان به چند روش انجام می شود ؟

پرکردن دندان به چند روش انجام می شود ؟


پرکردن دندان به چند روش انجام می شود ؟

مرسوم ترین کاربرد پرکردن دندان ، پر کردن یک حفره در دندان است . اما پر کردن دندان همچنین می تواند برای ترمیم آسیبهای دندان ناشی از سابیده شدن دندان ها بر روی هم و یا جایگزین کردن بخشی از یک دندان شکسته مورد استفاده قرار گیرد . مواد مختلفی جهت پر کردن دندان وجود دارد که همه آنها جوانب مثبت و منفی خاص خود را دارند

از انواع پر کننده های دندان میتوان طلا ، آمالگام نقره ای (کامپوزیتی از جیوه ، نقره و دیگر فلزات) ، مواد کامپوزیتی رنگی دندان ، پرسلن و نوع خاصی شیشه را نام برد . بهترین پر کننده دندان برای هر شخص بستگی به هزینه ، بیمه ای که بیمارا پوشش می دهد و توجه به زیبایی شناسی فرد بستگی دارد.

همانطور که گفته شد انواع مواد مختلف جهت پر کردن حفره های دندان مورد استفاده قرار میگیرد که هر کدام از  آنها از نظر قیمت و رنگ و… باهمدیگر متفاوت هستند. دو نوع از رایج ترین این مواد آمالگام و کامپوزیت هستند .

پرکردن دندان به چند روش انجام می شود ؟

انواع مواد مورد استفاده در پرکردن دندان

آمالگام

آمالگام توسط متخصصین دندانپزشکی بیشتر از یک قرن است که استفاده می شود . این ماده رایج ترین مواد مورد استفاده برای پر کردن حفره ها است. پرکننده های آمالگام قوی هستند و بنابراین مناسب برای پر کردن حفره در پشت دهان مانند مولر، جایی که عمل جویدن انجام می شود . از آنجایی که آنها ساخته شده از  ترکیب چندین عنصر فلزی هستند ، وقتی فرد می خندد یا لبخند میزند ، پرکننده های آمالگام ممکن است خیلی در دید باشند. این پر کننده ها از جمله ارزان ترین مواد پر کننده حفره می باشند.

تکمیل کامپوزیت

در برخی موارد از کامپوزیت یا رزین های پر شده جهت پرکردن دندان استفاده می شود. این پر کننده ها ترکیبی از شیشه یا کوارتز پرکننده هستند و می توانند مطابق با رنگ دندان بیمار باشد. پرکننده های کامپوزیت نیز نسبتا با دوام و مناسب برای ترمیم های کوچک تا متوسط ​​می باشند.

انواع فلزات

آمالگام طلا یا نقره رایج ترین فلزات برای پر کردن حفره دندان هستند. پرکردن دندان با طلا می تواند هزینه ای بالغ بر ۱۰ برابر بیشتر از افزودنی های آمالگام نقره داشته باشد . اما بعضی از افراد ظاهر پرکننده های فلزی را دوست ندارند و ظاهر طلا را به پرکننده های نقره ترجیح می دهند و برای کسانی مناسب است  که می خواهند پرکردگی با دوام تری در مقابل یک ماده کامپوزیتی با دوام کمتری داشته باشند.

سرامیک

پر کردن حفره با سرامیک (معمولا از پرسلن ساخته شده است) که هم رنگ دندان است .اما قیمت آن بالا می باشد . پر کردن با سرامیک می تواند قیمتی تقریبا به همان اندازه پرکردن حفره دندان با طلا داشته باشد.این نوع پرکردگی به دلیل انطباق با رنگ دندان و مقاومت بالا در برابر لکه شدن طرفداران زیادی دارد.

شیشه آیونمر

این ترکیب آکریلیک و شیشه ای جهت پر کردن حفره دندان استفاده می شود که به مرور فلوراید را برای محافظت از دندان ها در اطراف پرکردگی آزاد می کند. اما این نوع پرکردگی با دوام کمتر از سایر انواع است، و ممکن است لازم باشد هر پنج سال جایگزین شود.

پرکردن دندان به چند روش انجام می شود ؟
پرکردن دندان به چند روش انجام می شود ؟

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *