علت تغيير رنگ دندانها چيست؟

عوامل مختلفي مي تواند در تغيير رنگ دندانها تاثير داشته باشد که از جمله آن ميتوان به بالا رفتن سن، کشيدن سيگار، عوامل وراثتي، مصرف غذاها و نوشيدني هاي رنگدار، رنگ باقي مانده از داروها، و تخريب هاي شيميايي دندان اشاره کرد.جدا از رنگ گرفتن دندانها، چهار عامل مهم وجود دارد که مي تواند بر رنگ دندان هر فرد تاثير داشته باشد.

  • ژنتيک در اين زمينه نقش موثري دارد. بعضي افراد به طور طبيعي نسبت به بقيه دندانهاي سفيدتري دارند.
  • بيماري ها هم مي توانند عامل موثري در اين رابطه باشند و برخي داروها ممکن است باعث تغيير رنگ دندانها شود. اگر احتمال ميدهيد که تغيير رنگ دندانهايتان به خاطر مصرف يک داروي خاص است، مي توانيد اين مسئله را با دندانپزشکتان مطرح کنيد.
  • سيگار کشيدن هم مي تواند باعث زرد شدن دندانها شود. از بين رفتن اين لکه ها زمان بيشتري مي برد. لکه هاي ناشي از نيکوتين ۱ تا ۳ ماه طول مي کشد تا با مصرف مواد سفيدکننده، به حالت اول برگردند
  • بالا رفتن سن نيز با زرد شدن دندانها در ارتباط است. ميناي دندان، که بخش سخت خارجي دندان است، به مرور زمان نازک تر شده و باعث مي شود لايه زرد داخلي نمودار شود. اکثر اين موارد، لکه هاي زرد و قهوه اي هستند که ممکن است از جمع شدن پلاک دندان، لکه هاي ناشي از غذا، و بهداشت ضعيف دندانها، ناشي شود

برای انجام بلیچینگ چه اقدامی لازم است؟

در ابتدا لثه بیمار مورد‌بررسی و در صورت نیاز جرم‌گیری می‌شود و از آنجا که گاهی جرم‌گیری موجب حساسیت‌زایی است لاجرم عمل بیلیچینگ به دو هفته بعد موکول می‌شود و نتیجه لازم طی گذشت یک الی دو سال حاصل می‌شود. موفقیت این عمل در صورتی به وقوع می‌پیوندد که بیمار مستعد کمبود تغذیه، قندخون یا اعتیاد نباشد.

چه نوع دندان‌هایی مستعد عمل بیلیچینگ هستند‌؟

ما به واسطه تجربه‌ای که طی سال‌های متمادی به دست آورده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم دندان‌هایی که به رنگ زرد یا قهوه‌ای تمایل دارند، نتیجه بهتری خواهند گرفت، ولی کسانی که دارای دندان‌هایی با رنگ خاکستری هستند نمی‌توانند متقاضی ایده‌آلی برای بیلیچینگ باشند و در صورت نیاز باید با استفاده از لمینت ها از شر لکه‌ها و بد‌رنگی دندان خود خلاص شوند.

عوارض جانبی بلیچینگ دندان چیست ؟

برخی از افراد پس از بلیچینگ، حساسیت دندانی موقتی را تجربه می کنند . این علائم همواره تا ۳ روز پس از قطع درمان و یا اتمام درمان از بین می روند .

دندان ها برای چه مدت سفید می مانند ؟

دندان ها همیشه از آنچه پیش از درمان بوده اند سفیدتر خواهند بود ، گرچه برخی از بیماران مایلند هر یک و یا دو سال به مدت یکی دو روز با استفاده از این ژل دندانهای خود را مجددا سفید کنند . این روش بخصوص در بیمارانی که بطور مداوم از مواد رنگی نظیر قهوه ، کافئین و تنباکو استفاده می کنند ، مفید است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *