عوارض بارداری و بیماری لثه

برای بسیاری از زنان باردار، عفونت های لثه ناشی از میزان نوسان هورمون هااست که با بارداری بوجود می آیند، مارشا روبین، DDS دیپلمات دندانپزشکی ویژه در نیویورک-پروسیستریان / Weill Cornell، که بسیاری از بیماران باردار را در کار خود می بیند می گوید . خانم ها در زمان بارداری مراقبت از دهان خود را نادیده می گیرند . اما این یک اشتباه است.

دانشمندان بر این باورند که بیماری لثه یا التهاب در دهان احتمالا موجب افزایش یک ترکیب شیمیایی به نام پروستاگلاندین می شود که باعث زایمان زودرس می شود. در حالی که این نظریه تا به حال تایید نشده است، مطالعه سال 2001 نشان داد که زنان باردار که بیماری های لثه را بین هفته های 21 و 24 ایجاد دارند  4-7 برابر احتمال ابتلا به زایمان قبل از هفته 37 در آنها وجود دارد. شواهدی وجود دارد که سلامت ضعیف لثه  منجر به تولد نوزاد کم وزن می شود. تعدادی از مطالعات – از جمله مطالعه سال 2007 از 3567 زن ترکی و مطالعه سال 1330 از 1305 زن برزیلی – ارتباط بین بیماری پريودنتال، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را یافته.

سرطان لوزالمعده و بیماری پریودنتال

مطالعه ای که در سال 2007 در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد 51،529 مرد آمریکایی را در زمینه سلامتی در دو سال بین سال های 1986 تا 2002 بررسی کردند. از 216 شرکت کننده که دارای سرطان لوزالمعده بودند، 67 نفر نیز مبتلا به بیماری پریودنتال بودند. مطالعه مستقل از وضعیت سیگار کشیدن شرکت کنندگان نشان داد که داشتن سابقه بیماری لثه با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس یا لوزالمعده همراه است .بر اساس مطالعه ،این بیماری می تواند به علت التهاب سیستمیک یا افزایش سطح ترکیبات سرطان زایی تولید شده در دهان آلوده باشد. جالب توجه است، یکی دیگر از تئوری های قابل قبول در مورد اینکه چرا بیماری لثه ممکن است باعث دیابت نوع 2 شود، به آسیب لوزالمعده نیز اشاره دارد.

دکتر دسوارویو می گوید: “با مطالعه سرطان لوزالمعده، ما فکر می کردیم که این عارضه موضعی که بر روی یک عضو سیستمیک است که بسیار با پاتوفیزیولوژی دیابت ارتباط دارد بسیار جالب است.” دلیل این که چرا این احتمال وجود دارد هنوز ناشناخته است.