با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شویم

با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شویم


با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شویم

ارتودنسی نامرئی دندان و یا همرنگ دندان در انواع مختلف هستند از جمله :

با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شویم
با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شویم

ارتودنسی لينگوال

ارتودنسی لینگوال در مواقعی استفاده می شود  که بیمار علاقه ی به قابل مشاهده بودن براکت ها ندارد. در این صورت براکت ها از داخل دهان بر روی دندان ها قرار گرفته به صورتی که از بیرون هيچ اثری از درمان ارتودنسی باقی نمی ماند . ولی این نوع ارتودنسی به زمان طولانی احتیاج داشته و از طرف دیگر تجهیزات و دستگاه هایی که برای اتصال براکت ها داخل دهان استفاده می‎شوند ، قیمت زیادی دارند.

مزایای ارتودنسی لينگوال

در این روش براکت ها همیشه مخفی هستند و اطرافیان فرد به هیچ عنوان قادر به دیدن ارتودنسی در پشت دندانها نیستند .

معایب ارتودنسی لينگوال

گذاشتن براکت در داخل دهان ، برای زبان ایجاد مزاحمت می‎کند و در نهایت تکلم بیمار با مشکل مواجه می‎شود . از طرفی نصب و ترمیم این نوع براکت ها به سختی انجام می شود . همین موضوع هزینه های درمان را بالا می برد . ضمن اینکه زمان غذا خوردن و تمیز کردن نیز مشکلات اساسی ایجاد می‎شود که در طولانی مدت فرد را از وضعیت به پیش آمده خسته می‎کند.

با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شویم
با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شویم

ارتودنسی CAT

ارتودنسی  CAT و یا روش بدون چسباندن براکت ، به شکل پوسته های نازک و شفاف شيشه ی هستند و با نام Invisalign شناخته هستند. این نوع پوسته به صورت یک قالب بر روی دندان ها نشانده می‎شوند . گذاشتن و برداشتن می تواند توسط خود بیمار انجام شود . برای این مدل ارتودنسی اول قالب دندان های بیمار گرفته می شود و بعد به لابراتوار ارسال می‎ گردد که با استفاده از تجهیزات  و دستگاه های مکانیزه از قالب ها ، اسکن سه بعدی تهیه و درنهایت برای گذاشته شدن بر روی دندان ها به مطلب انتقال داده می شوند . این پوسته بر روی دندانها گرفته و متخصص ارتودنسی فاصله آن ها را کم و زیاد می‎کند .

مزایای ارتودنسی با روش CAT

در این روش بدون  تحمل هیچ گونه درد ناشی از متصل کردن براکت ها و یا کشیدن دندان ، یک پوسته بر روی دندان به راحتی قرار گرفته . درضمن هزینه آن نسبت به ارتودنسی با براکت نیز کمتر است . تمیز کردن دندان در روش ارتودنسی با روش CAT راحت تر است چرا که بیمار می‎تواند پوسته های شفاف را از دهان خارج کند و بعد از شستشو آن ها مجددا روی دندانها قرار دهد.

معایب استفاده از ارتودنسی با روش CAT

این روش به اندازه براکت های فلزی و سرامیکی نتایج مطلوبی نمی تواند به دست دهد . به علاوه مدت زمان درمان طولانی تر می‎شود . ضمن اینکه این روش برای مواردی کاربرد دارد که دندانها به عارضه کمتری دچار باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *