استرس

با فراگیر شدن زندگی ماشینی و بیشتر شدن مسئولیت های انسان ها، استرس نیز بیشتر و بیشتر نمایان شد. استرس زیاد باعث بیماری های فراوانی میشود از جمله این بیماری ها میتوان به دیابت،چاقی،فشار خون و بیماری های قلبی اشاره کرد. پیش تر ارتباط سلامت عمومی بدن با سلامت دهان نوشته ایم. هر چیز که به طور کلی سلامت بدن را تهدید کند میتواند عامل تهدید کننده ای برای سلامت دهان نیز باشد. در این مقاله به آسیب های استرس برای سلامت دهان میپردازیم.

دندان قروچه

استرس

بار ها به بیماری دندان قروچه پرداخته ایم و دلایل عصبی را از اصلی ترین دلایل بیماری دندان قروچه بر شمرده ایم. استرس و فشار های عصبی ناشی از استرس میتوانند باعث بروز دندان قروچه شوند. اگر صبح ها با دندان درد و یا حتی درد در ناحیه فک، از خواب بیدار میشوید، به احتمال زیاد دندان قروچه دارید. حساس شدن دندان ها به سردی و گرما، زخم های زبانی و آسیب های دندانی میتوانند از نشانه های دیگر دندان قروچه باشند. هر چند دندان قروچه میتواند آثار بدی برو روی دندان ها به جای گذارد، اما در موارد بسیاری نیز افراد متوجه دندان قروچه نمیشوند، مخصوصا اگر تنها زندگی کنند. این یکی دیگر از دلایل اهمیت مراجعه به پزشک در فواصل منظم است.

اختلالات مفاصل فک

فرد مضطرب فشار بیشتری بر روی عضلات فکش وارد میکند و در نتیجه اختلالات مفاصل فک (TMD) به وجود می آیند. درد و یا حس ناخوش آیند هنگام جویدن غذا و صدای مفاصل میتواند از نشانه های اختلالات مفاصل فک باشد.

بیماری های لثه

پژوهشگران همچنان نتوانسته اند ارتباط این موضوع را کاملا تایید کنند. اما استرس میتواند در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کند. باکتری های مضر بسیاری در سطح دهان و در مجاورت با لثه وجود دارند که اگر بدن اقدامات مناسبی را در جهت مقابله با آن ها انجام ندهد، این باکتری ها میتوانند آغاز کننده بیماری های مختلف لثه و دهان باشند.

زخم های دهانی

طی تحقیقات اخیر مشخص شد که با توجه به اینکه، زخم های دهانی اکثرا نتیجه اختلالات کنترلی هستند. اما استرس میتواند احتمال ایجاد این زخم هارا بیشتر کند.

 

مدیریت استرس

استرس از آسیب زا ترین و معمولی ترین مشکلات روانی است. در موارد بسیاری، باعث بروز بیماری های سخت و بدی میشود. برخی از این بیماری ها به راحتی درمان نمیشوند و مشکلات بسیاری را به وجود می آوردند. در محیط اینترنت راهکار های بسیاری برای غلبه بر استرس و مدیریت استرس وجود دارد. با کمی مطالعه و شاید مراجعه به مشاور، میتوان از بروز بیماری های آینده جلوگیری کرد. در نهایت حفظ سلامت عمومی بدن و مخصوصا سلامتی روانی، نه تنها ظاهر مارا جذاب تر و مناسب تر خواهد کرد. بلکه از بروز بیماری های پر هزینه و پر دردسر جلوگیری میکند. پس بهتر از هر چند ماه یکبار به نزد پزشک عمومی و دندانپزشک خود برویم و از سلامت بدنمان اطمینان حاصل کنیم.

 

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *