خوراکی های مفید برای دندان را بشناسیم

خوراکی های مفید برای دندان را بشناسیم


خوراکی های مفید برای دندان را بشناسیم

خوردن برخی از خوراکی ها برای دندان بسیار مفید است که در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویی در حفظ و سلامت دندان ها می تواند بسیار مفید باشد . در زیر به تعدای از این خوراکی های مفید برای دندان اشاره می کنیم .

خوراکی های مفید برای دندان را بشناسیم
خوراکی های مفید برای دندان را بشناسیم

خوراکی های مفید برای دندان

 كرفس

خوردن كرفس باعث افزایش ترشح بزاق شده كه بزاق خاصیت ضد پوسیدگی دارد و از دندان ها محافظت می کند . به علاوه جویدن زیاد كرفس باعث ماساژ لثه ها شده و به صورت مكانیكی، به تمیز شدن سطوح دندان ها كمك می كند.

کشک و پنیر

با كربوهیدرات پایین و كلسیم و فسفات زیاد، PH محیط دهان را میزان می كند و از خورده شدن مینای دندان به وسیله اسیدهای ناشی از تجزیه خوراکی ها جلوگیری می کنند و روی مینای دندان خاصیت بازسازی و محافظت كننده دارند. بلافاصله پس از مصرف خوراكی های حاوی مواد قندی،خوردن یك تكه پنیر، می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها موثر باشد. البته بهتر است بدانیم هیچ چیز جای مسواك زدن به موقع و استفاده صحیح از نخ دندان را نمی گیرد.

 چای سبز

چای سبز دارای پلی فنون و آنتی اکسیدان می باشد که باعث از بین رفتن باکتری های مضری که ایجاد پوسیدگی و بوی بد دهان میکنند , می شود .در ضمن بعضی از چای سبزها حاوی فلوراید هستند و می دانیم که  فلوراید مانع پوسیدگی دندان ها می شود .

میو ه های حاوی ویتامین C

سیب ، كیوی ، توت فرنگی و مركبات حاوی ویتامین C زیادی هستند که برای لثه مفید هستند چرا كه ویتامین C در ساختمان شبكه كلاژن موجود در لثه ها و پوست، بسیار مورد نیاز است. همچنین گاز زدن سیب باعث تمیز شدن دندان ها می شود.

 پیاز

پیاز خام حاوی سولفور آنتی باكتریال قوی است و باكتری های مضر دهان را از بین می برد و برای سلامت دهان و دندان و لثه مفید است. شایان ذكر است  برای از بین بردن بوی بد آن در دهان با جعفری یا نعناع استفاده شود .به علاوه آب پیاز در كاهش درد دندان موثر است .

 كنجد و مغز ها

برخی مغز ها خصوصا كنجد با داشتن كلسیم زیاد، می توانند در حفظ استحكام استخوان های اطراف دندان ها مفید باشند .

 قارچ

طبق تحقیقاترصورت گرفته، قارچ به دلیل  داشتن گلوكان نوع A  از ایجاد پلاك میكروبی و پوسیدگی در سطح دندان ­ها جلوگیری میكند.

 هویج ،بروكلی و كدو تنبل

این نوع سبزیجات حاوی مقدار زیاد حاوی ویتامین A می باشند كه برای مینای دندان مفید و ضروری هست.

 شیر و ماست

حاوی كلسیم زیادی هستند و می دانیم که برای دندان و استخوان مفید است. ماست بدون مواد شیرین كننده به دلیل داشتن اسید لاكتیك، برای سلامت لثه بسیار مفید است و از ایجاد بیماری های لثه جلوگیری می كند.

آب

نوشیدن آب می تواند همچون بزاق عمل شتشوی دندان ها و پاك كردن مواد غذایی بین دندان ها ولثه را انجام بدهد

خوراکی های مفید برای دندان را بشناسیم
خوراکی های مفید برای دندان را بشناسیم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *