ارتباط سلامت دهان و سلامت عمومی بدن

ارتباط سلامت دهان و سلامت عمومی بدن


وضعیت دهان شما به طور کلی با سلامت کلی شما مرتبط است.وضعیت دهان با دیابت، بیماری قلبی، سرطان و موارد دیگر در ارتباط است . مراقبت از دندان ها فقط بخاطر داشتن یک لبخند زیبا و نفس خوشبو نیست . تحقیقات اخیر پیوندی میان سلامت دهان و سلامت عمومی پیدا کرده است. در حالی که در بسیاری از موارد، ماهیت این پیوند هنوز معلوم نیست – محققان هنوز باید نتیجه گیری کنند که آیا ارتباطات علیت یا همپوشانی هستند یا خیر – مشخص است که وضعیت دهان شما به طور کامل با سلامت جسمی شما مرتبط است.

سلامت دهان و دندان و دیابت

پزشکان برای سال ها معتقدند که دیابت نوع 2 عامل بروز پریودونتیت یا بیماری لثه است. در ژوئیه 2008، محققان دانشکده بهداشت عمومی Mailman دانشگاه کلمبیا 9،296  شرکت کنندگان غیردیابتی را از نظر سطح باکتری های پریودنتیک در طی 20 سال را اندازه گیری کردند .آنها دریافتند که افرادی که سطح بالاتری از بیماری های پريودنتال داشتند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در طی دوره زمانی در آنها دو برابر افرادی بود که سطح پایینی از بیماری لثه داشتند یا بدون بیماری لثه بودند.

ارتباط سلامت دهان و سلامت عمومی بدن
ارتباط سلامت دهان و سلامت عمومی بدن

ارتباط سلامت دهان و دندان با قلب

بین سلامت ضعیف دهان و شرایط قلبی عروقی ارتباطی شناخته شده است ، این دو اغلب در کنار هم قرار می گیرند، اما هنوز مشخص نشده است که آیا رابطه مستقیم بین آنها وجود دارد یا خیر. (یکی از دلایل این است که تعدادی از عوامل خطر بالقوه دیگر مانند سیگار کشیدن و پیری وجود دارد که می تواند منجر به بیماری های لثه و بیماری قلبی شود).

با این حال، در مطالعه 2005 که توسط NIH تأمین مالی شده، 1،056 نفر به طور تصادفی انتخاب شده که هیچگونه حمله قلبی یا سکته قبلی نداشتند و برای اندازه گیری سطوح باکتری های پريودنتال مورد ارزيابی قرار گرفتتند. پس از حذف اثرات عوامل خطر ديگر از جمله سن، جنسيت و سيگار کشيدن،  متوجه شدند ارتباط مستقيم بين بيماری لثه و بيماری قلب وجود دارد.

ارتباط سلامت دهان و سلامت عمومی بدن
ارتباط سلامت دهان و سلامت عمومی بدن

مويس دسارويو ، MD، PhD، استاد اپیدمیولوژی در مدرسه Mailman و نویسنده اصلی این مطالعه است. دکتر دزاریویو می گوید یک نظریه در مورد اینکه چرا این ممکن است این اتفاق رخ دهد، این است که مقادیر کمی از باکتری ها هنگام جویدن، وارد جریان خون شما می شوند. باکتری “بد” از دهان آلوده ممکن است خود را داخل رگ های خونی قرار دهد و در نهایت باعث انسداد خطرناکی شود. تقویت تئوری او این واقعیت است که وقتی دانشمندان به عروق خونی آترواسکلروز نگاه می کنند، گاهی اوقات قطعاتی از باکتری های پریودنتال را پیدا می کنند. در همین حال، یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند در سال 2007 نشان داد که درمان تهاجمی از بیماری های لثه باعث بروز آترواسکلروز در شش ماه می شود.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *