دندان مرده

دندان ها نیز مانند سایر اجزاء بدن زنده هستند و مواد معدنی دریافت میکنند. اما دندان مرده چیست؟ آیا تا به حال در مورد تغییر رنگ دندان های مرده و بی حس شدن آن های چیزی شنیده اید؟ آیا میدانید که دندان مرده میتواند عفونت کند و عفونتش را به سایر نقاط بدن انتقال دهد ؟ با ما همراه باشید.

دندان ها چگونه میمیرند؟

دندان مرده

قبلا در مورد پالپ دندان مقاله ای مجزا نوشته ایم. پالپ قسمتی از دندان است که حاوی اعصاب و رگ های خونیست. این رگ ها وظیفه انتقال مواد معدنی به دندان هارا بر عهده دارند. گاهی در صورت بروز پوسیدگی دندانی و عدم رسیدگی به آن، پوسیدگی به بخش های داخلی دندان نفوذ میکند. وارد شدن این پوسیدگی به داخل پالپ دندان، آسیب  زاست و میتواند باعث مرگ اعصاب و رگ های خونی داخل دندان شود. دندانی که تغذیه نشود و در مجاورت رگ های خونی نباشد میمیرد و تغییر رنگ میدهد.

عفونت داخل پالپ دندان، میتواند به سرعت از طریق رگ های خونی به سایر نقاط بدن انتقال یابد. افرادی که به بهداشت و سلامت دندان هایشان اهمیت نمیدهند بسیار در مقابل این عارضه آسیب پذیرند.

مراحل مرگ دندان

به طور کلی مرگ دندان طی مراحل زیر اتفاق می افتد.

  • پوسیدگی یا شکستی در سطح دندان پدید می آید.
  • باکتری ها به داخل پالپ دندان وارد میشوند.
  • پالپ در مقابل باکتری ها مقاوت میکند.
  • درد، تورم و احساس فشار، حس میشود.
  • اکسیژن و مواد معدنی به اعصاب دندان نمیرسند.
  • اعصاب دندان به دنبال نبود اکسیژن و مواد معدنی، میمیرند.

علائم

دندان مرده

تنها تغییر رنگ دندان و درد، نشانه مرگ آن نیست. تغییر رنگ تنها در مواردی میتواند نشانه مرگ دندان باشد و اگر مشکوک به مرگ دندان هستید باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. در هر حال علائم زیر را میتوان نشانه مرگ دندان دانست.

  • تورم بافت اطراف دندان.
  • بوی بد دهان.
  • جوش و آبسه اطراف دندان.

چه مدت طول میکشد تا دندان بمیرد؟

نمیتوان یک زمان مشخص را برای تمام افراد در نظر گرفت. در مواردی که جریان خون پالپ قطع شده باشد، دندان ظرف چند ساعت میمیرد. در مقابل گاهی جریان خون مسدود نمیشود و ماه ها و سال ها طول میکشد تا دندان بمیرد.

پیشگیری

پیشگیری از مرگ دندان بسیار ساده است. جواب آن ” رعایت بهداشت دهان” است. دو مرتبه مسواک زدن در روز به همراه یکبار نخ دندان کشیدن مهمترین کاریست که باید انجام دهید. اگر ورزشکار هستید باید بیشتر مراقب دندان هایتان باشید تا آسیب فیزیکی نبینند. هر 4 یا 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان

برای درمان دندان مرده همه چیز بسته به زمان تشخیص است. اگر زود به دندانپزشک مراجعه کنید، حتی میتوان از مرگ دندان جلوگیری کرد. اما اگر پوسیدگی باعث مرگ دندان شده باشد میتوان آن را عصب کشی کرد. در مواردی که بسیار دیر شده باشد تنها راه چاره، خارج کردن دندان است.

 

از کانال آپارات ما بازدید کنید.

 

 

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *