درمان پاکت پریودونتال یا شکاف لثه

در حالت پیشرفته بیماری های  لثه ، شیار طبیعی لثه اطراف دندان که بایستی بین صفر تا یک میلی متر عمق داشته باشد، عمیق تر میشود. این عمیق تر شدن نشانه تخریب اتصال بین لثه و دندان و در مراحل پیشرفته تر، به علت تخریب استخوان اطراف دندان هاست.

با اندازه گیری عمق این شیار یا پاکِت ، همچنین میزان خونریزی احتمالی آن ، دندانپزشک یا متخصص لثه به عمق مشکل پی میبرد . در صورتی که عمق این شیار در اثر ژنژیویت افزایش یافته باشد، به آن پاکت کاذب میگویند که در اثر التهاب لثه است و غیر واقعی می باشد .که در این صورت با جرمگیری و رعایت بهداشت برطرف می شود . یکی از درمانهای پاکت لثه جراحی لثه است .

لیزر تراپی پاکت پریودونتال

یکی از روش های  درمان پاکت‌های پریودونتال استفاده از لیزر است . در چنین حالتی پاتولوژیک ، بین دندان و بافت نرم و استخوان فضایی ایجاد میشود که به علت ایجاد جرم یا عوامل سیستمیک مانند دیابت چسبندگی بین لثه و دندان از بین رفته و یک پاکت بوجود آمده . جراحی‌های پریودونتال با هدف متوقف کردن مسیر پیشرونده تخریب و برداشتن عوامل موضعی تخریب کننده در بافت نرم و سخت انجام میشود . این کار با جراحی معمولی پریودونتال هم صورت میگیرد . ولی در جراحی‌ها لیزر یا بهتر است گفته شود در لیزر تراپی مراحل زیر انجام میشود :

1. ابتدا بافت‌های نکروزه، بیمار، کلنی میکروبهای موجود برداشته می شود تا بافت سالم و زنده جایگزین آن شود.
  2. با استفاده از دستگاه جرم‌گیری اولتراسونیک جرم‌ها که پر از پلاک میکروبی است از روی دندان برداشته میشود.
  3. در نهایت کف پاکت را در محاذات بافت نرم و دندان را نیز بعد از برداشتن جرم‌ها لیزرتراپی ‌شود

پس از اینکه عوامل از بین رفتن بافت‌هابرداشته شد، عمل بازسازی بافت‌ها شروع شده و لثه به دندان چسبیده  و بهبود حاصل میشود.