سیگار الکترونیکی و ویپ

سیگار الکترونیکی و ویپ برای جایگزینی تنباکو و سیگار معمولی روانه بازار شدند. با وجود اینکه تحقیقات زیادی در زمینه سلامت این نوآوری ها انجام نشده، اما پژوهشگران توانسته اند تا نتایج مشخصی را بدست آوردند. در این مقاله از آثار و احتمال آسیب سیگار الکترونیکی و ویپ بر سلامت کلی بدن سخن نمیگوییم. در این مقاله تنها بر آثار این “دخانیات” نوظهور بر سلامت دهان و دندان سخن میگوییم. با ما همراه باشید.

معرفی

در دوران جنگ جهانی دوم که سیگار بسیار باب بود، همچنان تصور میشد که سیگار مضرات خاصی ندارد. در مقابل، بسیاری از شرکت های تولید کننده تنباکو، از آثار خوب سیگار بر سلامت کلی بدن و دندان سخن میگفتند. امروزه تمام این ادعا ها رد شده و مشخص شده که سیگار و به طور کلی دخانیات، سراسر ضرر هستند و استفاده از آن ها صحیح نیست. اگر از بحث سیگار در اینجا سخن گفتیم، هدف این بود تا یادآوری کنیم، مشخص شدن آثار و مشکلات هر چیز، نیازمند سال ها تحقیق و پژوهش است. پس توقع نداشته باشیم ضرر های هر ماده نوظهوری به سرعت آشکار شود.  مخصوصا اگر که شرکت ها و سرمایه بسیار زیادی خواهان رشد این دست نوآوری ها باشند.

سازنده ها سیگار برقی ادعا میکنند که، این وسیله جالب، با تبدیل مواد خاصی به بخار، حس سیگار کشیدن را در مصرف کننده به وجود می آورد. تا به این لحظه آثار استفاده بلند مدت از ویپ ها به طور قطعی، مشخص نشده اند. اما بارها شاهد انفجار این سیگار ها در دست و جیب افراد بوده ایم.

تاثیر بر بهداشت دهان

سیگار الکترونیکی و ویپ

در تحقیقات بخش پزشکی دانشگاه راچستر نیویورک مشخص شد که: هنگامی که سلول های دهان در معرض دود ( بخار ) سیگار های الکترونیکی قرار میگیرند، پروتئین های عفونت زایی ترشح میکنند که میتوانند منجر به بیماری های مختلف دهانی شوند. همچنین طعم دهنده هایی که در این سیگار ها مصرف میشوند، میتوانند آثار زیان بار سیگار های الکترونیکی را تشدید کنند.

علاوه بر آثار گفته شده، وجود نیکوتین در این سیگار ها بسیار نگران کننده است. چرا که نیکوتین میتواند باعث مشکلاتی فراوانی شود، از جمله:

  • تحلیل لثه : نیکوتین جریان خون رگ هارا کم میکند. در نتیجه اکسیژن و مواد مورد نیاز کمتری وارد بافت لثه میشوند. در نهایت نیکوتین به بافت لثه آسیب میزند و منجر به تحلیل لثه میشود.
  • مشکلات بهداشتی : نیکوتین باعث پیدایش مشکلات دهانی به ویژه عفونت بافت لثه و التهاب آن میشود.
  • مخفی سازی : نیکوتین میتواند از خونریزی لثه ها را پنهان کند. از آن جایی که خونریزی ناشی مشکلات دیگری است، میتواند دندانپزشک را گمراه کند. نیکوتین تنها آثار بیماری را مخفی میکند و هیچ چیز را درمان نمیکند.
  • بوی بد دهان : با کاهش بزاق، باعث آثار بدی بر سلامت دهان میشود. بوی بد دهان تنها یکی از این آسیب هاست.
  • دندان قروچه : نیکوتین میتواند نرخ دندان قروچه را بالا برد.

آیا سیگار های الکترونیکی برای سلامت دهان مضر هستند ؟

 

با توجه به مواردی که گفته شد و تاکید بر تحلیل لثه و به دنبال آن از دست دادن دندان ها، به راحتی میتوانیم بگوییم که استفاده از سیگار الکترونیکی و ویپ، حداقل برای سلامت دهان مضر است.

آیا سیگار های التکرونیکی باعث ایجاد لکه و زردی دندان میشوند؟

از آنجا که سیگار های الکترونیکی فاقد تنباکو هستند، نمیتوانند به تنهایی باعث تغییر رنگ دندان شوند. اما به این خاطر که باعث کاهش ترشح بزاق دهان میشوند، دندان هارا در معرض تغییر رنگ و زرد شدن ناشی از نوشیدنی ها و خوراکی ها قرار میدهند.

 

قبلا مقاله ای در مورد سرطان دهان و عوامل تشدید کننده آن نوشته ایم که خواندن آن به شما توصیه میشوند. ضروریست که یادآوری کنیم، استفاده از دخانیات و مخصوصا سیگار متیواند ریسک ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد.

5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *