زمان مناسب ارتودنسی دندان

زمان مناسب ارتودنسی دندان


زمان مناسب ارتودنسی دندان ها

در ارتودنسی زمان شروع درمان ناهنجاری های فک، بسیار مهم است.متاسفانه مکررا دیده می شود بیماران با ناهنجاری های شدید و بسیار شدید فک به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند، اما سن رشد آنها به پایان رسیده است که در این صورت مورد درمان ارتوسرجری(ارتودنسی و جراحی فک)خواهند بود.

بیمار می گوید : دندانپزشکم گفته وقتی تمام دندان های دایمی ات رویش یافتند، برای ارتودنسی اقدام کن یا در مورد اینکه کودکم ناهنجاری فک دارد و باید زودتر مراجعه می کرد، چیزی نگفته بود.

مزیت ارتودنسی دندان در زمان مناسب

اصولا زمان مناسب برای اصلاح ناهنجاری فک توسط ارتوپدی فک در دختران، 10 سالگی و در پسران حدود 11 سالگی است . در این سن حتی ناهنجاری های شدید و خیلی شدید فکین را می توان با ارتوپدی فک اصلاح نمود ، ولی بعد از بلوغ و اتمام رشد برای استتار ناهنجاری های خفیف یا متوسط نیاز به بیرون آوردن دندان و در موارد شدید و خیلی شدید ، جراحی فک علاوه بر ارتودنسی نیاز است . جراحی فک علاوه بر هزینه بالا ، عوارض خود را دارد . حتی بهترین جراحی های فک هم نمی توانند کاری که ارتودنسی و ارتوپدی فک در زمان رشد انجام می دهند ، فراهم سازند چون در زمان رشد توسط ارتوپدی فک،فک ها و سیستم نگهدارنده دندان ها(پریودونشیم) به مرور زمان در وضعیت مطلوب شکل می گیرند.لب ها،زبان و عضلات صورت و جونده و سیستم عصبی-عضلانی دهان و صورت با وضعیت جدید تطابق می یابند، ولی با جراحی فقط یک قطعه از استخوان فک بریده و در جای جدید نصب می گردد.

زمان مناسب ارتودنسی دندان
زمان مناسب ارتودنسی دندان

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *