سنگ لوزه

یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان، سنگ لوزه است. لوزه ها در حفاظت از بدن نقش مهمی دارند. با وارد شدن به دوران نوجوانی و جوانی در صورتی که آب دهان نتوان لوزه هارا تمیز کند. احتمال به وجود آمدن سنگ لوزه وجود دارد. سنگ لوزه در اندازه های مختلفی ساخته میشود.

سنگ لوزه چیست ؟

سنگ لوزه در واقع توده سفت کلسیومی است، که در بافت لوزه ها تشکیل میشود. به علت آنکه آب دهان نمیتواند به درستی قسمت های اطراف لوزه را تمیز کند، به مرور زمان با انباشته شدن باکتری ها و سلول های مرده، سنگ لوزه پدید می آید. سنگ لوزه میتواند باعث التهاب گلو شود. به طور کلی عوامل زیر میتوانند باعث ایجاد سنگ لوزه شوند.

• استفاده از دارو هایی که دهان را خشک میکنند مانند دارو های فشار خون.
  • عدم رسیدگی به حساسیت ها.
  • بیماری های سینوسی و لوزه های ملتهب.
  • عدم رعایت بهداشت دهان.

علائم سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه

گاهی این عارضه هیچ علامت خاصی ندارد. در مواردی میتواند بوی تخم مرغ فاسد در دهان ایجاد کند. در موارد دیگر میتواند باعث حس خفگی و تنگ شدن گلو، احساس طعم فلز در دهان، گوش درد، ناراحتی در هنگام بلعیدن و سرفه های مکرر شود.

تشخیص

این دسته از سنگ ها در دو طرف گلو قابل رویت هستند اما نه همیشه. در مواردی علارقم اندازه بزرگ سنگ ها اما تنها با سیتی اسکن و عکس برداری اشعه ایکس قابل تشخیص هستند.

درمان

در اکثر موارد احتیاج به درمان خاصی نیست. در صورت نیاز به درمان، راه های زیر را میتوان برگزید.

• شست و شو با آب نمک و جدا سازی سنگ با ابزار کمکی ای مانند گوش پاک کن.
  • استفاده از گلرهگزیدین.
  • عمل جراحی.
  • کورتاژ سنگ های بزرگ.
  • استفاده از لیزر.

درمان های خودسرانه و بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان توصیه نمیشوند. چرا که هر گونه دستکاری سنگ میتواند آن را تحریک کند. حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری

پیشگیری مشخصی برای سنگ لوزه وجود ندارد . در افرادی که به التهاب مزمن لوزه مبتلا هستند، عمل لوزه پیشنهاد میشود. با این وجود رعایت بهداشت دهان مخصوصا با استفاده از مسواک و نخ دندان میتواند بسیار مفید باشد. همچنین استفاده از آب پاش های قوی و اسپری برای شستن لوزه ها میتواند موثر واقع شود.

در آخر حفظ پاکیزگی دهان، استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان و دهان شویه توصیه میشود. مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یک بار از واجب ترین کار هاییست که برای حفظ سلامتی دهان و دندان هایتان باید انجام دهید.

لطفا از کانال آپارات ما بازدید کنید.