دانستن آناتومی و ساختار دندان برای درک انواع درمان های مربوط به دندان مناسب است.سخت ترین ماده ی موجود در بدن،دندان انسان است.دندان نقش بسیار مهمی در چهره،جویدن و همینطور صحبت کردن افراد دارد.

آناتومی و ساختار دندان به این صورت است که در داخل دندان و زیر مینای سفید دندان یک لایه ی سختی وجود دارد به نام عاج دندان و یک لایه ی دیگری به نام محفظه ی پالپ(مغز دندان) وجود دارد.مغز دندان دارای رگهای خونی و اعصاب است.قسمت دیگری که مغز دندان آن را شامل است،رگ های خونی و اعصاب هستند و قسمت دیگری ک دندان را شامل می شود،تاج دندان است که خود شامل مینا،عاج و پالپ می باشد.

ریشه ی دندان ها قسمتی از دندان ها هستند که استخوان فک را در بر گرفته اند

دندان ها با توجه به نحوه ی قرار گیری بر پنج دسته تقسیم می شوند

*دندان های پیشین:به چهار دندان مرکزی فک بالا و پایین دندان های پیشین گفته می شود.کار و وظیفه ی این دندان ها نگه داشتن غذا و تکه تکه کردن آن ها می باشد.این دندان ها نسبت به بقیه دندان ها باریک تر با عرض بیشتری می باشند به همین دلیل از بقیه دندان ها تیز تر می باشند.

*دندان های نیش:این دندان ها دو ظرف دندان های پیشین قرار می گیرند و دندانی نوک تیز می باشند و وظیفه ی بریدن و نگه داشتن دندان ها را دارند.

*آسیای کوچک:بر روی دندان های آسیای کوچک برآمدگی هایی وجود دارد که کار له کردن و تکه تکه کردن غذا هارا دارند و جایگاه این دندان ها در کنار دندان های نیش هستند.

*آسیای بزرگ:دندان هایی که در عقب دهان قرار دارند و سطح آن ها صاف می باشد که وظیفه ی له کردن غذا ها را داند.

*دندان عقل:این دندان ها بعد از 18 سالگی به بعد در میایند و اغلب رویش آن همراه با درد است و به عنوان آسیای سوم شناخته می شود.

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *