Harmful habits for teeth

Harmful habits for teeth


عادت های مضر برای دندان‌ها

شاید فکر کنید اگر به طور منظم مسواک بزنید و آبنبات نخورید ، بهداشت دهان و دندان برقرار خواهد بود . اما برخی از عادت‌های روزمره که بی‌ضرر به نظر می رسند ، سلامت دهان و دندان ما را در معرض خطر قرار می دهد . و عامل پوسیدگی ، فرسایش مینا و یا ترک خوردن دندان‌ها شده . مینای دندان ها بسیار سخت است ، اما در برابر همه چیز مقاوم نیستند .

عادت های مضر برای دندان‌ها
عادت های مضر برای دندان‌ها

چه عادت هایی برای دندان مضر هستند .

  1. یخ جویدن : جویدن یخ به راحتی می تواند باعث لب پر شدن دندان و در حالت بدتر باعث شکستگی می شود .
  2.  نوشیدن آب معدنی
    نوشیدن آب شیر است که فلوراید دارد  یکی از بهترین راه‌های حفاظت از دندان‌‌هاست . فلوراید به تقویت دندانها کمک می کند و باعث محافظت از آنها در برابر پوسیدگی می شود  . اما آب معدنی فاقد فلوراید بوده  و بهداشت دهان و دندان شما را تضمین نمی‌کند . از آنجایی که بدن در روز به 8 لیوان آب نیاز دارد ، بهتر است نوشیدن آب شیر بهتر است . ولی اگر طرفدار آب معدنی‌های ورزشی هستید، بهتر است همزمان از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید . اما برای تهیه قهوه ، چای و سایر نوشیدنی‌ ها بهتر است از آب شیر استفاده کنید .
  3.  نوشیدنی‌های انرژی‌زا
    قند و مواد افزودنی شیمیایی،ترکیبات اسیدی موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا به مینای دندان آسیب زده و دندان‌ها را در برابر باکتری‌ها ضعیف کرده . توصیه می‌شود پس از مصرف این گونه مواد دهان و دندان‌ها را با آب شیر شسته و  یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید تا خاصیت اسیدی این نوشیدنی‌ها خنثی شود. این موضوع در مورد نوشابه هم نیز صدق می‌کند.
  4. از دندان به عنوان ابزار استافده کردن : استفاده از دندان برای باز کردن در بطری ، جدا کردن برچسب‌ محصولات و یا پاره کردن کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند موجب لب‌پر شدن و یا حتی شکستن دندان‌ها شود. و یا می‌تواند باعث ایجاد بریدگی در داخل دهان شود و تعادل فک را به هم زده .
  5.  خوردن زیاد کربوهیدرات
    نان، پاستا و کراکر ظاهرا غذاهای بدی نیستند ، اما وقتی وارد دهان میشوند ، به سرعت به قند تبدیل می‌شوند . باکتری‌های دهان از این قند تغذیه کرده و موجب پوسیدگی دندان‌ می‌شوند. به همین دلیل، توصیه می‌شود از مصرف بیش از اندازه  نشاسته فرآوری‌شده خودداری کنید و بعد از خوردن پاستا ، مسواک بزنید.
  6.  بیرون گذاشتن مسواک
    اگر مسواک را بدون محافظ و در کنار دیگر مسواک ها بگذارید ، باعث می‌شود که باکتری‌های موجود در سطح مسواک‌ها با هم آمیخته شوند .بهتر است که  مسواک خود را در قفسه داروها نگه داری کنید و یا آن را در یک محفظه مجزا قرار دهید . تنها در این صورت است که مسواک شما از رشد باکتری‌ها در امان می ماند .
  7. آبکشی نکردن دندان بعد از استفاده از دهانشویه
    مصرف دهانشویه به از بین رفتن باکتری‌های دهان کمک می‌کند، اما الکل موجود در آن ممکن است در دهان باقی مانده و با خشک شدن دهان، بستر رشد باکتری‌ها را فراهم کند . خشک بودن دهان موجب می شود  که شکاف‌های کوچک زبان بیشتر در معرض باکتری‌ها قرار گیرند . بنابراین باکتری‌ها به راحتی می‌توانند وارد دهان شوند . توصیه می‌شود از دهانشویه‌های غیر الکلی مانند لیسترین زیرو استفاده کنید یا پس از استفاده از دهانشویه ، دهان‌تان را آبکشی کنید.
عادت های مضر برای دندان‌ها
عادت های مضر برای دندان‌ها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *