عوارض داروها برای دندان و دهان

عوارض داروها برای دندان و دهان


عوارض داروها برای دندان و دهان(قسمت دوم)

همانطور که گفتیم داروها علیرغم آنکه باعث بهبود بیماری ها می شوند بعضی آنها ممکن دارای عوارض جانبی برای دندان و دهان داشته باشند : در زیر به تعداد دیگری از عوارضی که ممکن است پیش بیاید اشاره می کنیم

عوارض داروها برای دندان و دهان
عوارض داروها برای دندان و دهان

قسمت اول مقاله 

 

موکوزیت یا التهاب پوشش داخل دهان

التهاب بافت نرم و مرطوب پوشش دهان و دستگاه گوارش موکوزیت گفته می شود . این بافت غشای مخاطی نامیده می شود. موکوزیت یک عارضه جانبی رایج شیمی درمانی است . به گفته پزشکان بعضی از داروهای شیمی درمانی، از جمله متوترکسات، و 5- فلونورولوراسیل، سبب الگوی پیچیده ای از تغییرات بیولوژیکی میشوند که سلول های غشاء مخاطی را تشکیل می دهد، می توانند آسیب برساند.
این عارضه  موجب تورم دردناک دهان و زبان میشود و میتواند به خونریزی و زخم معده ، درد و زخم دهان منجر بشود . این وضعیت همچنین میتواند خوردن را مشکل کند. احتمال مبتلا شدن  به موکوزیت پس از مصرف داروهای شیمی درمانی مربوط به مصرف الکل ، مصرف تنباکو، عدم مراقبت از دندان ها و لثه و افرادی که دچار کم آبی، دیابت، ایدز، یا بیماری کلیوی هستند بیشتر است .

زخم دهان

وقتی یک زخم باز که در داخل دهان یا روی زبان رخ می دهد زخم دهان  ایجاد می شود . زخم های دهان معمولا با حفره مقایسه میشوند ، چون آنها دارای یک سوراخ در وسط زخم هستند . این حفره است که یک شکاف در بافت نرم و مرطوب (غشاء مخاطی) دهان دارد  بعضی از داروهای شیمی درمانی علت ایجاد این عارضه می شوند.

تغییر چشایی

گاهی ممکن است ، یک دارو حس چشایی بیمار  را در مورد طعم و مزه تغییر دهد . این مشکل به دلیل یک تغییر در توانایی بدن ، به نام دیسگاسیا یا نارسایی چشایی بوجود می آید . بعضی از  داروها می توانند طعم و مزه مواد غذایی مختلف را تغییر بدهند و یا می توانند باعث ایجاد طعم فلز ، شوری و یا طعم تلخ دهان شوند . تغییرات مزه  و طعم به خصوص در بین  افراد مسن که داروهای مختلف مصرف می کنند، معمول تر است.
معمولا تغییرات طعم به صورت است  به زمان مصرف دارو محدود می شود . داروهایی که برای  شیمی درمانی ، از جمله منوترکسات و دوکسوروبیسین ، از شایع ترین داروها در مورد تغییرات طعم و مزه است.  برخی از آنتی هیستامین ها ، آنتی بیوتیک ها , داروهای ضد قارچ ، داروهای ضد جنون ، داروهای ضد آسم و …. ممکن است موجب این عارضه شوند

عوارض داروها برای دندان و دهان
عوارض داروها برای دندان و دهان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *