وراثت

وراثت از مهم ترین دلایل شکل گیری بیماری های مختلف در افراد است. برای همین به آزمایشات قبل از ازدواج بسیار تاکید شده و باید از ازدواج های فامیلی اجتناب شود. امروز سعی میکنیم به صورت کلی به ارثی بودن یا نبودن بیماری های دهان و دندان بپردازیم. آیا ممکن است جنس دندان های شخصی از شخص دیگر بهتر یا بدتر باشد؟ آیا ممکن است دلایل ارثی باعث زیبایی یا عدم زیبایی دهان یک شخص شوند ؟ با ما همراه باشید و مقاله های قبلی ما را نیز مطالعه کنید.

آیا مشکلات دهان و دندان در خانواده تنها از به وراثت مربوط میشوند ؟

وراثت

خیر، قبلا به نقش پدر و مادر در سلامت دهان کودکان اشاره کردیم. در حقیقت والدینی که سلامت دهان و دندان را جدی نگیرند و رفتار های صحیح را انجام ندهند، الگوی خوبی برای فرزندانشان نخواهند بود. در موارد بسیاری، عدم آموزش نکات بهداشت دهان و… از طرف والدین میتواند تا مدت بسیار زیادی برای فرزندشان عواقب زیان آوری در پی داشته باشد. برای مثال اگر اهمیت مسواک و نخ دندان را به کودکانتان نیاموزید، ممکن است تا دوره بزرگسالیشان همچنان بهداشت دهان را جدی نگیرند و این بسیار آسیب زاست.

در مقابل عدم رعایت بهداشت شخصی و استفاده از مسواک مشترک و ظروف اشتراکی بدون شستن ظروف میتواند باعث انتقال بیماری های دهانی و سایر بیماری ها بین افراد خانواده باشد.

اما وراثت نیز در این میان نقش مهمی ایفا میکند. در واقع وراثت میتواند ریسک مبتلا شدن به بیماری های مشخصی را افزایش دهد و افراد مخصوصا در دوره جوانی بسیار تحت تاثیر عوامل ارثی هستند.

بیماری های مرتبط با وراثت

سرطان دهان

مصرف مشروبات الکلی و دخانیات از اصلی ترین دلایل ابتلا به سرطان دهان هستند. اما وراثت نیز نقش کوچکی در شکل گیری سرطان دهان دارد. اگر شخصی در خانواده شما به سرطان دهان مبتلا بوده، شانس ابتلا شما به سرطان دهان نیز بیشتر است. پس باید از یک رژیم سالم غذایی پیروی کنید و به هیچ عنوان از دخانیات ( حتی از ویپ و سیگار الکترونیکی ) استفاده نکنید. سرطان دهان بسیار کشنده است و به غیر از کشندگی میتواند آثار جبران ناپذیری به فرد مبتلا وارد کند.

بیماری های لثه

بیماری های مختلفی سلامت لثه ها را تهدید میکنند. خونریزی لثه ها در حین مسواک زدن از جمله نشانه هاییست که به شدت باید جدی گرفته شود. همچنین اگر هنگام نخ دندان کشیدن خونریزی لثه دارید، نباید نگران باشید، اگر این خونریزی تنها در هفته اول استفاده از نخ دندان مشاهده شد چندان نگران کننده نیست. اما خونریزی لثه ها در دوره های طولانی نگران کننده است و باید به دندانپزشک مراجعه کنید. عدم درمان بیماری های لثه منجر به از دست رفتن دندان ها خواهد شد.

پوسیدگی دندان

اگر بسیار به بهداشت دهانتان اهمیت میدهید و همچنان دندان هایتان پوسیده میشوند، میتوان عوامل ارثی را عامل پوسیدگی دندان های شما، برشمرد. به هر حال عوامل ارثی نقش مهمی در پوسیدگی دندان ها و مقاومت آن ها دارند.

نامتقارن بودن دندان ها

اگر دندان هایتان به درستی رشد نکرده اند و متقارن نشده اند، به احتمال زیاد موارد دیگری مانند شما در خانوادتان وجود داشته اند. عوامل ارثی میتوانند زیبایی دندان ها و تقارن آن ها را تهدید کنند. برای درمان این موارد باید از همان دوران نوجوانی به متخصص ارتودنسی و دندانپزشک مراجعه کنید چرا که درمان ارتودنسی در سنین پایین تر، آسان تر و نتیجه بخش تر است.

 

رعایت رژیم صحیح و بهداشت دهان میتواند نقش عوامل ارثی را کمرنگ تر و کمرنگ تر کند. همچنین به یاد داشته باشید تا طی دوره های منظم (4 یا 6 ماه یک بار ) برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *