‍اهمیت بزاق در سلامت دهان و دندان

‍اهمیت بزاق در سلامت دهان و دندان


‍اهمیت بزاق در سلامت دهان و دندان

از مواردی که افراد تا آن را از دست ندهند به آن اهمیت نمی دهند ، بزاق است . بدون بزاق حتی  نمی توان یک بیسکوئیت ساده را خورد مگر اینکه  مقدار زیادی مایعات با آن مصرف کنیم ، بدون بزاق مزه غذاها هم به خوبی حس نمی گردد  چراکه  مقدار زیادی مواد غذایی باید به کمک بزاق به صورت محلول در آیند تا پرزهای چشایی بتوانند آن ها را دریافت و درک کنند. نبود بزاق باعث می شود که  دندان ها زبان و گونه را سایش دهند و به زخم هایی دردناک در دهان منجر می شود . بدون بزاق نمی توان به راحتی صحبت کرد چون فرد مدام سرفه کرده ، لب ها روی سطح دندان ها می چسبد و از کناره های دهان کف غلیظی تجمع می شود که باعث شرمساری می شود .

‍اهمیت بزاق در سلامت دهان و دندان
‍اهمیت بزاق در سلامت دهان و دندان

علت خشکی دهان و کم شدن بزاق و درمان آن

علت ایجاد خشکی دهان

متداول ترین و احتمالا اولین علامت سندروم شوگرن ,خشکی دهان است  و نبود بزاق دهان که با میزان بالای پوسیدگی دندانی همراه است . حال اگر خشکی دهان با خشکی چشم ، درد مفاصل و خستگی مفرط همراه باشد احتمال ابتلا به سندروم زیاد است . و باید بیمار را برای درمان های مناسب به متخصص بیماری های دهان و متخصص روماتولوژی ارجاع داد.

بیشتر بیماران مبتلا به سندروم شوگرن به ندرت منزوی میشوند چون تکلم آنها دچار اختلال می شود . برخی حس می کنند زبانشان بزرگ شده و روی تلفظ تأثیر  گذاشته .

تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به سندروم شوگرن سه برابر بیشتر از افراد عادی برای درمان های دندانپزشکی هزینه میکنند .
خشکی دهان بیماران مبتلا به سندروم شوگرن روی دندان ها هم تاثیر گذاشته ، به عنوان مثال پوسیدگی های رایج در کنار ترمیم های زیبایی که فقط چند ماه از عمرشان گذشته است . اگر این افراد در دهان خود ترمیم های گلاس آیونومری انجام داده باشند  و برای آنها مرتباً فلوراید تراپی موضعی انجام شود . مارجین ترمیم ها باز خواهد شد که باعث پوسیدگی خواهد شد . به علاوه طوق دندان ها را هم اضافه کنید که تا دیستال دندان مولر دوم را هم دور زده  و باید آن ها را برای ترمیم کرد و تراش داد .

‍اهمیت بزاق در سلامت دهان و دندان
‍اهمیت بزاق در سلامت دهان و دندان

درمان خشکی دهان

استفاده فلوراید موضع از پوسیدگی ها می تواند پشگیری کند . اما باید به پرکردگی های گلاس آیونومری نیز توجه کرد .

یکی دیگر از راه های کمک کننده ، تحریک ترشح بزاق است . این کار به دو روش انجام داده می شود .

1 افزایش جویدن : در این روش اول از بیمار خواسته می شود تا از آدامس های بدون قند استفاده کند

2 استفاده از دارو :در افرادی که میزان پوسیدگی های ریشه ای زیادی دارند وارنیش ، ژل یا دهانشویه کلرهگزیدین توصیه می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *