آیا شما به سندرم سوزش دهان مبتلا هستید؟

آیا شما به سندرم سوزش دهان مبتلا هستید؟


سندرم سوزش دهان یک اختلال دردناک داخل دهانی است که فاقد هر گونه علائم دیداری است . شرح و بیان این علائم از سوی بیمار به عوامل مختلفی بستگی دارد و از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

سندرم سوزش دهان یا BMS ، معمولا بر بالای زبان ، لب پایین و سقف دهان اثر می گذارد . علاوه بر سوختگی ،ممکن است یک احساس خشکی و زبری در دهان بوجود بیاورد و باعث تغییر در طعم مزه ها شود.

اگر زبان یا دهان شما به خاطر خوردن یک فنجان قهوه بیش از حد داغ یا یک کاسه سوپ دچار سوختگی شده باشد . این احساس ناخوشایند را تجربه کرده اید ، اما خوشبختانه موقتی است .ولی اگر این احساس در تمام طول روز شما را اذیت کند  ممکن است به سندروم سوز دهان مبتلا شده باشید.

عوارض سندرم سوزش دهان

ممکن است ارتباطی بین اضطراب و افسردگی و سندرم سوزش دهان وجود داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور تعیین کند که آیا این شرایط می تواند باعث سوزش دهان شود .اما از عوارض آن به  به خواب سخت، افسردگی و اضطراب می توان اشاره کرد .

آیا شما به سندرم سوزش دهان مبتلا هستید؟
آیا شما به سندرم سوزش دهان مبتلا هستید؟

سندرم سوزش دهان در چه صورتی بوجود می آید ؟

طبق گفته یوجین Antenucci، DDS، سخنگوی آکادمی عمومی دندانپزشکی : علت سندرم سوزش دهان تا به حال شناخته نشده است ، اما تحقیقات نشان داده است که این یک وضعیت نوروپاتیک (اختلال در اعصاب )است. به نظر می آید که اعصاب بیمار  ارسال یا پردازش اطلاعات را به درستی انجام نمی دهند ، در سیستم عصبی یک اتصال کوتاه وجود دارد و مغز نمی تواند گیرنده های درد را خاموش کند.

علاوه بر آسیب های عمومی به اعصاب، عوامل دیگری موجب این  بیماری هستند از جمله :

کمبود تغذیه ای به ویژه کمبود آهن ، روی و ویتامین B12

خشکی دهان ، که می تواند منجر به یک مشکلات دیگر از جمله دیابت یا سندرم سیجن شود

عوارض دارویی

تغییرات هورمونی (زنان در منوپوز و یائسگی بیشتر احتمال دارد که آن را دریافت کنند)

عفونت قارچی دهان

رفلاکس معده (بازگشت اسید)

حساسیت یا آلرژی به پروتزها یا مواد تشکیل دهنده در بعضی از خمیر دندان های خاص  و شوینده های دهان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *